Issue 34
Dialogue

Susana de Sousa Dias. Reconstructing the Repressed Visual Archive

Iván Villarmea Álvarez
Bio
Nieves Limón Serrano
Bio

Published 2022-07-01

Keywords

  • Susana de Sousa Dias,
  • Portuguese cinema,
  • Documentary cinema,
  • Salazar dictatorship,
  • Portuguese Colonial War,
  • Collective memory,
  • Archive images,
  • Photography.
  • ...More
    Less

Abstract

Interview with the Portuguese filmmaker Susana de Sousa Dias about her creative work with images from police files and colonial archives.

References

  1. Armas, M. (2012). Cinéma du Réel: Susana de Sousa Dias (I). Lumière. Recuperado de http://www.elumiere.net/exclusivo_web/reel12/sousa_01.php
  2. Cecim, V. F. (2008). oÓ: Desnutrir a pedra. Belo Horizonte: Tessitura Editora.
  3. Derrida, J. (1997). Mal de archivo. Una impresión freudiana. Madrid: Editorial Trotta.
  4. Dias, S. de S. (2018). Estação Total: notas sobre um projeto em curso. En VV. AA., Suspended Spaces #4: a partilha dos esquecimentos (pp. 153-159). Lisboa: Sistema Solar.
  5. Didi-Huberman, G. (1990). Devant l’image. Questions posées aux fins d’une histoire de l’art. París: Les Éditions de Minuit.
  6. Didi-Huberman, G. (2000). Devant le temps. Histoire de l’art et anachronisme des images. París: Les Éditions de Minuit.
  7. Didi-Huberman, G. (2002). L’image survivante. Histoire de l’art et temps des fantômes selon Aby Warburg. París: Les Éditions de Minuit.
  8. Freyre, G. (1933). Casa-Grande & Senzala. Río de Janeiro: Livraria Maia & Schmidt.
  9. García Ambruñeiras, I. (2014). Explorando la memoria traumática: Susana de Sousa Dias y el archivo salazarista. En H. Muñoz Fernández e I. Villarmea Álvarez (eds.), Jugar con la memoria. El cine portugués en el siglo XXI (pp. 162-182). Santander: Shangrila.
  10. Grandin, G. (2009). Fordlandia: The rise and fall of Henry Ford’s Forgotten Jungle City. Nueva York: Metropolitan Books.
  11. Lourenço, E. (1976). O fascismo nunca existiu. Lisboa: Dom Quixote.
  12. Rancière, J. (2013). Figuras de la historia. Buenos Aires: Eterna Cadencia.
  13. Traverso, E. (2007). El pasado, instrucciones de uso: historia, memoria, política. Valencia: Marcial Pons.
  14. White, H. (1988). Historiography and Historiophoty. The American Historical Review, 93(5), 1.193-1.199. https://doi.org/10.2307/1873534