Número 13
Quadern

Cinema en obert: formes i estratègies de producció basades en la participació.

Antoni Roig Telo
Universitat Oberta de Catalunya (UOC)
Biografia

Publicades 2012-01-01

Paraules clau

  • participació,
  • col·laboració,
  • comunitats creatives,
  • cinema col·laboratiu,
  • creació col·lectiva,
  • open culture
  • ...Més
    Menys

Resum

Una de les principals fórmules d'innovació en la producció i la promoció de projectes cinematogràfics en l'actualitat ...passa per l'apel·lació a nocions com a participació o col·laboració d'usuaris implicats d'alguna manera en ells. A través d'aquest article intentaré proposar algunes idees sobre la diversitat i també la complexitat i les contradiccions que s’amaguen en el recurs a la participació en la creació audiovisual. Per dur-ho a terme em basaré en l'observació de diferents pràctiques creatives presents en projectes cinematogràfics basats en la participació, partint del que denomine les quatre dimensions bàsiques d'obertura de la producció cultural: obertura de la tecnologia, obertura de l'ús dels continguts, obertura dels processos creatius i obertura de l'experiència estètica. Recorreré per a aquesta anàlisi a iniciatives cinematogràfiques significatives i tan diferents entre elles com Life in a Day, The Age of Stupid, Iron Sky, El Cosmonauta o Stray Cinema, però també a plataformes de suport a la producció com Wreck a Movie, Cineama o els websites de crowdfunding.

Referències

DENA, Christy (2010). Transmedia Practice: Theorising the Practice of Expressing a Fictional World Across Distinct Media and Environments. Tesis doctoral. Sidney: University of Sidney.

GUBBINS, Michael; ROSENTHAL, Liz (2010). Power to the Pixel 2009 Think Tank Executive Report. Recuperado de http://www.powertothepixel.com/wp-content/uploads/2009/11/PTTPthinkreport_FINAL.pdf

— (2011). Power to the Pixel 2010 Think Tank Executive Report. PowerRecuperado de http://thepixelreport.org/2011/03/15/report-outcomes-from-the-think-tank-2010/

HALL, Stuart (1997). Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. Londres: Sage/ The Open University.

HILLS, MATT (2005). How to Do Things with Cultural Theory. Londres: Hodder Education.

JENKINS, HENRY (2006). Convergence Culture: Where Old And New Media Collide. Nueva York: New York University Press.

ROIG, Antoni. (2010). La participación como bien de consumo: una aproximación conceptual a las formas de implicación de los usuarios en proyectos audiovisuales colaborativos. Anàlisi, Quaderns de Comunicació i Cultura, 40. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona y Universitat Oberta de Catalunya. Recuperado de http://www.uoc.edu/ojs/index.php/analisi/article/view/n40-roig

ROIG, Antoni, SÁNCHEZ NAVARRO, Jordi y LEIBOVITZ, Talia (2011, pendiente de publicación). ¡Esta película la hacemos entre todos! Crowdsourcing y crowdfunding como prácticas colaborativas en la producción audiovisual contemporánea. Icono 14, año 10, Vol. 1. Madrid: Asociación científica Icono 14.

WEILER, Lance (2009). Why filmmakers should expand their films into a “storyworld.”, Filmmaker Magazine. Recuperado de http://www.filmmakermagazine.com/issues/summer2009/culture_hacker.php