Issue 32
Vanishing Points

The work of the invisible, the invisibilisation of work: The negation-image in Harun Farocki’s filmography

Miguel Alfonso Bouhaben
Escuela Superior Politécnica del Litoral. Guayaquil, Ecuador
Bio

Published 2021-07-31

Keywords

  • Film-essay,
  • Archive,
  • Factory Work,
  • Invisibility,
  • Image-Negation,
  • Harun Farocki
  • ...More
    Less

Abstract

The objective of this study is to analyse the phenomenon of the invisibilisation of factory work through the film Arbeiter verlassen die fabrik [Workers Leaving the Factory] (Farocki, 1995). To this end, it examines the operations of what is referred to here as the negation-image, which determines the complex differential relationship between what we see and what we do not see in the factory images used by the German filmmaker, in the context of imagomachy—the political battle between images—and reflection-centredness—the epistemic battle between visual paradigms. The concept of the negation-image is explained here in three dimensions. The first involves the analysis of an essential structural feature of the first film in the history of cinema, La Sortie de l’usine Lumière à Lyon (Louis Lumière, 1895); namely, that in every image there is something we see (in this case, the mirror image of cinema) and something we do not (the factory under capitalist conditions of production). The second dimension is the analysis of Farocki’s strategies for conceiving of this film based on the method of variations and the practices of reorganisation of the archives into categories. Finally, the third dimension defines the concept of the negation-image as a reflection on the political-epistemic nexus between the visible and the invisible.

References

<body>
<p>Abril, G. (2012). Tres dimensiones del texto y de la cultura visual.&nbsp;<em>IC Revista Científica de Información y Comunicación, 9</em>, 15-35.<br>
Adorno, T. W. (2017). <em>Dialéctica negativa.</em> Madrid: Ediciones Akal.<br>
Alcalá, F. (2017). La representación de la vida obrera en las imágenes de Harun Farocki. Una propuesta de contravisualización. <em>El ojo que piensa. Revista de cine iberoamericano, 14</em>, 61-69.<br>
Alter, N. (1996). The Political Im/perceptible in the Essay Film: Farocki&rsquo;s Images of the World and the Inscription of War. <em>New German Critique, 68</em>, 165-192.<br>
Althusser, L. (1975). <em>Escritos</em>. Barcelona: Laia.<br>
Ardila, O. (2019). Desnudar la imagen, la búsqueda cinematográfica de Harun Farocki.&nbsp;<em>Revista Universidad de Antioquia, 336</em>, 70-75.<br>
Aumont, J. (1997).&nbsp;<em>El ojo interminable: cine y pintura</em>. Barcelona: Paidós.<br>
Bazin, A. (1966). <em>¿Qué es el cine? </em>Madrid: Rialp.<br>
Benjamin, W. (2005).&nbsp;<em>Libro de los pasajes</em>. Madrid: Akal.<br>
Blasco, S. (2015). Investigación artística y reverberación. A propósito de &ldquo;Labour in a single shot&rdquo;, un proyecto de Harun Farocki y Antje Ehmann. En <em>Actas del II Congreso Internacional de Investigación de Artes Visuales</em> (pp. 32-36). Valencia: Editorial Universitat Politècnica de València.<br>
Blümlinger, C. (2007). Leer entre las imágenes. En A. Weinrichter (ed.), L<em>a forma que piensa. Tentativas en torno al cine-ensayo (</em>pp. 50-63). Pamplona: Departamento de Cultura y Turismo-Institución Príncipe de Viana.<br>
Bouhaben, M. A. (2017). Pensar, crear, resistir. Las rupturas del Cine Latinoamericano y sus relecturas contemporáneas. <em>Fuera de campo, 3</em>, 11-23.<br>
Bouhaben, M. A., Polo, J. (2020). Imagocracia e imagomaquia. Una reflexión crítica sobre las relaciones entre comunicación audiovisual y cultura popular en América Latina<em>. Las Torres de Lucca, 17</em>, 265-292.<br>
Brea, J. L. (2010). <em>Las tres eras de la imagen</em>. Madrid: Akal.<br>
Comolli, J,-L. (2010). <em>Cine contra espectáculo. Seguido de Técnica e ideología</em>. Buenos Aires: Manantial.  <br>
Deleuze, G. (1987).&nbsp;<em>La imagen-tiempo</em>. Barcelona: Paidós.<br>
Deleuze, G., Guattari, F. (2004).&nbsp;<em>Mil mesetas</em>. Valencia: Pre-textos.<br>
Didi-Huberman, G. (2007). El archivo arde. Recuperado de https://filologiaunlp.files.wordpress.com/2012/05/el-archivo-arde1.pdf<br>
Elsaesser, T. (2004). <em>Harun Farocki: Working on the sight-lines</em>. Amsterdam: Amsterdam University Press.<br>
Farocki, H. (2013).&nbsp;<em>Desconfiar de las imágenes</em>. Buenos Aires: Caja Negra Editora.<br>
Foster, H. (2004). The Cinema of Harun Farocki.&nbsp;<em>Artforum International, 43</em>(3), 156-161.<br>
Foucault, M. (2000).&nbsp;<em>Vigilar y castigar: nacimiento de la prisión</em>. Barcelona: Siglo XXI.<br>
Gubern, R. (2014).&nbsp;<em>Historia del cine</em>. Madrid: Anagrama.<br>
Jay, M. (2007). <em>Ojos abatidos</em>. Madrid: Ediciones Akal.<br>
Lopate, P. (2007). A la búsqueda del centauro: el cine-ensayo.&nbsp;En A. Weinrichter (ed.), <em>La forma que piensa. Tentativas en torno al cine-ensayo </em>(pp. 66-91). Pamplona: Departamento de Cultura y Turismo-Institución Príncipe de Viana.<br>
Luelmo Jareño, J. M. (2018). Salidas de fábrica. Lecturas de una metáfora fílmica. <em>L&rsquo;Atalante: revista de estudios cinematográficos, 26</em>, 157-168.<br>
Marx, K. (1984).&nbsp;<em>Manuscritos</em>. Madrid: Alianza Editorial.<br>
Mirzoeff, N. (2016). El derecho a mirar.&nbsp;<em>IC Revista Científica de Información y Comunicación, 13</em>, 29-65.<br>
Mitchell, W. J. T. (2003). Mostrando el ver: una crítica de la cultura visual.&nbsp;<em>Estudios visuales: ensayo, teoría y crítica de la cultura visual y el arte contemporáneo, 1</em>, 17-40.<br>
Montero, D. (2016a). Comentar imágenes con imágenes. El concepto de crítica visual dialógica en el cine de Harun Farocki. <em>L&rsquo;Atalante: revista de estudios cinematográficos, 21</em>, 191-201.<br>
Montero, D. (2016b). Imágenes, trabajo y capitalismo. Sobre <em>Trabajadores saliendo de la fábrica </em>(Harun Farocki, 1995).&nbsp;<em>Hermes. Journal of Communication, 8</em>,311-324.<br>
Otxoteko, M. (2017). Harun Farocki. <em>In Comparison</em>, sobre el trabajo y su significado.&nbsp;<em>Artnodes: revista de arte, ciencia y tecnología, 20</em>, 132-141.<br>
Pantenburg, V. (2001). Visibilities. Harun Farocki between Image and Text. En H. Farocki (ed.), <em>Imprint: Writings </em>(p. 28).Nueva York:Lukas &amp; Sternberg.<br>
Rodowick, D. N. (2015). Eye Machines: the Art of Harun Farocki. <em>Artforum International, 53</em>(6), 190-97.<br>
Steyerl, H. (2014).&nbsp;<em>Los condenados de la pantalla</em>. Buenos Aires: Caja Negra.<br>
Toranzo, M. E. (2018). La problemática del archivo y las representaciones históricas en <em>Trabajadores saliendo de la fábrica</em> de Harun Farocki. En <em>Memorias de las X Jornadas de Sociología</em>. La Plata: Universidad Nacional de La Plata. <br>
Tosi, V. (1993). <em>El cine antes de Lumière</em>. México D.F.: Dirección General de Actividades Cinematográficas, Universidad Nacional Autónoma de México.<br>
Zunzunegui, S. (2000). Queridísimos verdugos. Memoria de tanto dolor. <em>Nosferatu. Revista de cine, 32</em>, 80-83. </p>
</body>