Issue 30
Notebook

Cinematic Depictions of the Guadalquivir Marshes. Social and Tourism Contexts for a Forgotten Place (1943-2014)

María Carmen Puche-Ruiz
Universidad de Sevilla
Bio

Published 2020-07-01

Keywords

  • Marshland,
  • Guadalquivir,
  • cinema,
  • tourism,
  • territory,
  • forgotten places,
  • heritage.
  • ...More
    Less

Abstract

This paper aims to confirm the long-lasting imaginary created by fiction films about the Guadalquivir marshes. In order to accomplish this goal, our argument revolves around three seemingly different films —Misterio en la marisma (Claudio de la Torre, 1943), La cólera del viento (La collera del vento, Mario Camus, 1971) and La isla mínima (Alberto Rodríguez, 2014)—, and focuses on their «implied authors» and their «implied spectators» (Casetti & Di Chio, 2007: 226). These three films have established the marshes as a bordering territory, an unexpected “no man’s land” where secrets and crime come together with the new appreciation of nature and the sense of unauthenticity which are inherent characteristics of the postmodern tourist.

References

<p>Bell, C., Lyall, J. (2002). The Accelerated Sublime: Thrill-Seeking Adventure Heroes in the Commodified Landscape. En S. Coleman y M. Crang (eds.),&nbsp;<em>Tourism.&nbsp;Between Place and Performance (pp. 21-37).&nbsp;</em>Nueva York: Berghahn Books.<br>
Castaño, N. (2015, 14 de enero). Las posibilidades de lo inexplicable. Los fractales ayudan a ordenar la realidad en la película del director sevillano Alberto Rodríguez. <em>Idesqbre Revista</em>. Recuperado de https://idescubre.fundaciondescubre.es/revista/las-posibilidades-de-lo-inexplicable/ <br>
Casetti, F., Di Chio, F. (2007). <em>Cómo analizar un film</em>. Barcelona: Paidós Ibérica.<br>
Cobos, R., Rodríguez, A. (2015). <em>La isla mínima. Guion cinematográfico</em>. Madrid: Ocho y Medio.<br>
El éxito turístico de &ldquo;La Isla Mínima&rdquo; (2017, 19 de agosto). <em>ABC Sevilla. </em>Recuperado de https://sevilla.abc.es/provincia/sevi-exito-turistico-isla-minima-201708180836_noticia.html <br>
Eslava Galán, J. (2016). <em>Viaje por el Guadalquivir y su Historia</em>. Madrid: La Esfera de los Libros.<br>
Frayling, C. (1998). <em>Spaghetti Westerns: Cowboys and Europeans from Karl May to Sergio Leone</em>. Londres: I. B. Tauris.<br>
Gómez Tello, J. L. (1943). Crítica de los estrenos: <em>Misterios en la marisma</em>. <em>Primer Plano</em>, <em>152</em>, 12.<br>
Grosso, A., López Salinas, A. (1977). <em>Por el río abajo</em>. Madrid: Espasa Calpe.<br>
Gutiérrez Solís, S. (2015). <em>Biografía autorizada</em>. Sevilla: Siltolá.<br>
Kovacs, K. S. (1991). The Plain in Spain: Geography and National Identity in Spanish Cinema. <em>Quarterly Review of Film and Video</em>, <em>13</em>(4), 17-46. https://doi.org/10.1080/10509209109361384<br>
La ruta de cine de La Isla Mínima es &ldquo;mucho más de lo que se ve en la película&rdquo; (2015, 29 de enero). <em>Europa Press. </em>Recuperado de https://www.europapress.es/turismo/fitur/noticia-fitur-ruta-cine-isla-minima-sevilla-mucho-mas-ve-pelicula-20150129165712.html <br>
Las rutas basadas en rodajes ayudan a descongestionar el turismo en Andalucía (2019, 25 de enero). <em>La Vanguardia. </em>Recuperado de https://www.lavanguardia.com/local/sevilla/20190125/454294842255/las-rutas-basadas-en-rodajes-ayudan-a-descongestionar-el-turismo-en-andalucia.html <br>
Marchena Gómez, M. <em>et al</em>. (1992). <em>Ocio y Turismo en los Parques Naturales Andaluces</em>. Sevilla: Dirección General de Turismo, Junta de Andalucía. <br>
Márquez Ballesteros, M.ª J., Boned Purkiss, J., García Moreno, A. E. (2016). A(t)las del deseo. Berlín y la ciudad de los lugares olvidados. <em>L&rsquo;Atalante. Revista de estudios cinematográficos</em>, <em>22</em>, 155-166.<br>
Nieto Ferrando, J., Del Rey Reguillo, A., Afinoguenova, E. (2015). Narración, espacio y emplazamiento turístico en el cine español de ficción (1951-1977). <em>Revista Latina de Comunicación Social</em>, <em>70</em>, 584-610. https://doi.org/10.4185/RLCS-2015-1061<br>
Pena, J. J. (1997). <em>Antología crítica del cine español 1906-1995</em>. Madrid: Cátedra.<br>
Sermet, J. (1953). <em>L&rsquo;Espagne du Sud</em>. París, Grenoble: B. Arthaud.<br>
Sierra, J. (1943). Superaciones del cine español. Misterio en la marisma: una Andalucía depurada de tópico y lisonja. <em>Primer Plano</em>, <em>155</em>, 9.<br>
Suárez Japón, J. M. (2010). <em>Por el río abajo</em>.<em> Un viaje literario por la marisma del Guadalquivir</em>. Córdoba: Almuzara Sotavento.<br>
Urry, J. (2002). <em>The Tourist Gaze: Leisure and Travel in Contemporary Societies</em>. Londres: Sage. <br>
Utrera, R. (2005). <em>Las rutas del cine en Andalucía</em>. Sevilla: Fundación José Manuel Lara.<br>
— (2010). Toma Cuarta. Mujeres &ldquo;cineastas&rdquo; de la generación del 27. Josefina de la Torre: <em>Arlette</em> en la marisma. <em>Cuadernos de EIHCEROA</em>, <em>11-12</em>, 113-129.<br>
VV. AA. (1944). <em>El cine en 1943</em>. Madrid: Instituto Samper.<br>
Van Paasen, P. (1936, 18 de agosto). Durruti Dumange, José Buenaventura: 2.000.000 anarchists fight for revolution says Spanish leader. <em>The Toronto Daily Star</em>, pp. 1-5.<br>
Wessels, C. (2014). &ldquo;Do I Look Mexican?&rdquo;: Translating the Western Beyond National Borders. <em>Transformations. Journal of Media &amp; Culture</em>, <em>24</em>, 1-15. http://www.transformationsjournal.org/journal/24/01.shtml <br>
Zavala, L. (2010). El análisis cinematográfico y su diversidad metodológica. <em>Casa del Tiempo</em>, <em>30</em>, 65-69.</p>