Issue 30
Notebook

The origins of the sinister locus in Jaume Balagueró’s Barcelona

Alfonso Cuadrado Alvarado
Universidad Rey Juan Carlos
Bio

Published 2020-07-31

Keywords

  • Film Tourism,
  • Balagueró,
  • Terror,
  • Sinister House,
  • Imaginary.

Abstract

Barcelona has been used as the location for several films that have promoted the city’s image as a cosmopolitan tourist destination, presenting it as a historical, cultural, and artistic centre. But it has also come to be known as the setting for a number of horror films, such as the REC saga or Sleep Tight by the Catalan filmmaker Jaume Balagueró. Film tourism is inspired by an imaginary that is the result of viewing a real location through the filter of cinematic creation. For many of his films, Jaume Balagueró has created a specific setting, a sinister locus resulting from a fusion of the Victorian haunted house, the influence of Polanski’s spaces of psychological terror and the characteristic features of Catalan modernist architecture. This study explores the origins and characteristics of this process, as well as its subsequent influences.

 

References

<p>Altman, R. (2010). <em>Los géneros cinematográficos</em>. Madrid: Ediciones Paidós.<br>
Arntzen, S. (2003). Cultural Landscape and Approaches to Nature – Ecophilosophical Perspectives. Telemark University College.<br>
Barber, S. (2004). <em>Project Cities: Cinema and Urban Space</em>. Londres: Reaktion Books.<br>
Beeton, S. (2005). <em>Film-Induced Tourism</em>. Chichester: Channel View Publications.<br>
Beltrán, B., Arnandis-i-Agramunt, B.(2017). Peñíscola de cine: el arte de convertir rodajes en experiencias turísticas. En W. Schlesinger. <em>Paisaje, turismo y innovación</em> (pp.37 - 47). Valencia: Universitat de València. <br>
Bracco, D, (2016) Las estrategias de la angustia en Mientras duermes de Jaume Balagueró: una inmersión en el corazón del mal cotidiano. <em>Romanica Silesiana, 11 </em>(2), 30-40.<br>
Burns, S. (2012). Better for Haunts. Victorian Houses and the Modern Imagination. <em>American Art, 26</em>(3), 2-25.<br>
Charney, L., Schwartz, V. (eds.) (1995). <em>Cinema and the Intervention of Modern Life</em>. Berkeley: University of California Press.<br>
Dimendberg, E. (2004). <em>Film Noir and the spaces of modernity</em>. Cambridge: Harvad University Press. <br>
Donald, S., Gammack, J. (2007). <em>Tourism and the Branded City. Film and Identity on The Pacific Rim</em>. Nueva York: Routledge.<br>
Espinosa Ortiz, F. (2019). El imaginario de la casa en los discursos de promoción inmobiliaria en México. <em>URBS. Revista de Estudios Urbanos y Ciencias Sociales, 9</em>(2), 39-50.<br>
Expósito, M., Pérez-Gómez, M. (2013). El apocalipsis doméstico: El fin del mundo según Jaume Balagueró. <em>Saggi Ensayos. 9 – 05</em>, 92-111.<br>
Hiernaux, D. (2002) Turismo e imaginarios. En D. Hiernaux, A. Cordero, L. Van Duynen (eds.) <em>Imaginarios sociales y turismo sostenible</em> (pp. 7-35), San José: Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO).<br>
—(2007). Los imaginarios urbanos: de la teoría y los aterrizajes en los estudios urbanos. <em>Revista Eure XXXIII </em>(99), 17-30.<br>
Lindón, A. (2007). La ciudad y la vida urbana a través de los imaginarios urbanos. <em>Revista Eure XXXIII </em>(99), 7-16.<br>
Lovecraft, H.P. (2004). <em>Los sueños en la casa de la bruja</em>. Madrid: Editorial Edaf, S.L. <br>
Mark, S., Fitzmaurice, T. (2003). <em>Screening the City</em>. Londres: Verso.<br>
Mennel, B. (2008). <em>Cities and Cinema</em>. Nueva York: Routledge. <br>
Olivares, J. (2011). <em>Juame Balagueró. En nombre de la oscuridad</em>. Madrid: Ediciones Akal.<br>
Osácar Marzal, E. (2009). Del turismo y el cine al turismo cinematográfico. <em>Her &amp; Mus, 2</em>, 18-25.<br>
Padilla, A. (2016). La descomposición escenográfico-psicológica de la identidad en El Quimérico Inquilino (Roman Polanski, 1976). En J. Herrero (cord.). <em>Del verbo al bit</em>. La Laguna: Sociedad Latina de Comunicación Social.<br>
Poyato Sánchez, P. (2012). La ciudad turística y su trastienda: la imagen de la Barcelona<br>
contemporánea en el cine. Ámbitos. Revista de Estudios de Ciencias Sociales y Humanidades, núm. 27, 101-112.<br>
Pueyo, V. (2018). Líneas narrativas del terror neoliberal en el cine de Jaume Balagueró (2002-2015). <em>Arizona Journal of Hispanic Cultural Studies, 22</em>, 281-300.<br>
Rosado, C., Querol, P. (2006). <em>Cine y Turismo. Una nueva estrategia de promoción</em>. Madrid: Ocho y medio.<br>
Stccnbergen, C., Reh, W (2001). <em>Arquitectura y paisaje. La proyectación de los grandes jardines europeos</em>. Barcelona: Gustavo Gili.</p>