Número 28
Vanishing Points

To fall or to float: A cinematographic history of a paradigm shift in stability and the disappearance of the ground

Lola Martínez
Universidad Politécnica de Madrid
Bio

Published 2019-07-31

Keywords

  • Frame,
  • aviation,
  • satellite,
  • drone,
  • fall,
  • Icarus,
  • stability,
  • ground.
  • ...More
    Less

Abstract

Some thinkers consider that the beginning of the s. XXI is marked by instability as a new paradigm and therefore a false promise of security as a result. Through the progressive evolution of aerial images, a discourse is articulated on how the convention of stable soil has progressively been destroyed, and consequently the need for a reinterpretation of the body-gravity relation; through which it is possible to distill the construction of the contemporary subject — in free fall — and the instrumentalization of this paradigm of instability.

References

<p>Agamben, G. (2004). <em>Estado de excepción, </em>Homo Sacer II, 1. Valencia: Pre-Textos.<br>
Antonioni, M. (1969). Michelangelo Antonioni. En A. Sarris (ed.), <em>Interview with Film directors </em>(pp. 21-32). Nueva York: Avon Books. <br>
Aumont, J. (1997). <em>El ojo interminable: cine y pintura. </em>Buenos Aires: Paidós Comunicación.<br>
Bachelard, G. (1993). <em>El aire y los sueños. </em>México: Fondo de cultura económica.<br>
Bazin, A. (2006). ¿<em>Qu</em>é <em>es el cine? </em>Madrid: Rialp.<br>
Bonitzer, P. (2007). <em>Desencuadres. </em>Buenos Aires: Santiago Argos Editor.<br>
Bordwell, D., Thompson, K. (1995).<em> El arte cinematográfico. </em>Barcelona: Paidós.<br>
Burch, N. (1985). <em>Praxis del cine. </em>Madrid: Editorial Fundamentos.<br>
Castro, T. (2013). Aerial Views and Cinematism, 1989-1939. En M. Dorrian y F. Pousin (ed.), <em>Seeing from above: the aerial view in visual culture</em> (pp. 118-134). Nueva York: Tauris.<br>
Comolli, J. L. (2010). <em>Cine contra espectáculo. Técnica e ideolog</em>ía. Buenos Aires: Manatial.<br>
Cooper, G. (1986). <em>Leni Riefenstahl and </em>Olympia<em>. </em>Londres: Scarecrow Press.<br>
Derrida, J. (2001). <em>La verdad en la pintura. </em>Buenos Aires: Paidós.<br>
Elliott, A. (2001). <em>Profiles in contemporary social theory</em>.Londres: SAGE.<br>
Emmelhainz, I. (2015). Condiciones de visualidad bajo el antropoceno y las imágenes que están por venir. Recuperado de http://salonkritik.net/10-11/2015/04/post_<br>
28.php#more [05/04/2015].<br>
Farocki, H. (2015). <em>Desconfiar de las imágenes</em>. Buenos Aires: Caja Negra.<br>
Fullaondo, J. D. (1968). Toujours l&rsquo;oblique<em>. </em><em>Nueva Forma</em>, <em>28</em>, 88-92.<br>
Fullaondo, D. (2012). <em>La invención de la </em>Fonction oblique. Tesis doctoral. Madrid: Universidad Politécnica de Madrid.<br>
Greenaway, P. (1997). <em>Flying over Water/Volar damunt l&rsquo;aigua. </em>Catálogo de la exposición <em>Flying over Water/Volar damunt l&rsquo;aigua. </em>Barcelona: Fundació Joan Miró.<br>
Gubern, R. (1996). <em>Del bisonte a la realidad virtual. </em>Barcelona: Anagrama.<br>
Hinton, D. (2000). <em>The Films of Leni Riefenstahl. </em>Plymouth: Scarecrow press inc.<br>
Jay, M. (2007). <em>Ojos abatidos. La denigración de la visión en el pensamiento francés del s. XX. </em>Madrid: Akal Estudios Visuales.<br>
Klein, N. (2007). <em>La doctrina del shock: el auge del capitalismo del desastre.</em> Barcelona: Paidós.<br>
Kracauer, S. (1985). <em>De Caligari a Hitler. Historia psicol</em>ó<em>gica del cine alem</em>án. Barcelona: Paidós.<br>
Leed, E. (1981). <em>No man&rsquo;s land. Combat and identity in World War I. </em>Londres: Cambridge University Press.<br>
L&rsquo;Herminier, P. (1985). <em>Jean Vigo: Oeuvre de cinéma. </em>París: Cinémathèque française.<br>
Morin, E. (2001). <em>El cine o el hombre imaginario. </em>Barcelona: Paidós Comunicación.<br>
Parent, C. (1970).<em> Vivre l&rsquo;oblique. </em>París: L&rsquo;aventure urbaine.<br>
— (2009). <em>Vivir en lo oblicuo. </em>Barcelona: Gustavo Gili.<br>
Riefenstahl, L. (1969). Leni and the Wolf. En A. Sarris (ed.), <em>Interview with Film Directors </em>(pp. 453-473). Nueva York: Avon Books. <br>
Robic, M. C. (2013). From the sky to the ground: the aerial view and the ideal vue raisonnée in Geography during 1920&rsquo;s. En M. Dorrian y F. Pousin (eds.), <em>Seeing from above: the aerial view in visual culture </em>(pp. 163-188). Nueva York: Tauris.<br>
Rohmer, E. (2012). Eric Rohmer Talks About Chloë in the Afternoon. En C. Bert (ed.), <em>Interviews with Erich Rohmer </em>(pp. 41-53). Gosport: Chaplin Books.<br>
Steyerl, H. (2012). En caída libre. En Y. Aznar y P. Martinez (eds.), <em>Lecturas para un espectador inquieto</em> (pp.78-94). Madrid: CAM2.<br>
Virilio, P. (1984). <em>Guerre et cinéma: Logistique de la perception. </em>Londres: Verso.<br>
Virilio, P., Parent, C. (1964). La función oblicua. <em>Nueva Forma</em>, <em>28</em>, 41.<br>
Weizman, E. (2002). The Politics of Verticality. Recuperado de https://www.opendemocracy.net/ecology-politicsverticality/article_801.jsp [02/10/2014].<br>
Žižek, S. (2001). <em>Fright of Real Tears: Krzysztof Kieślowski between Theory and Post Theory</em>. Londres: British Film Institute.</p>