Issue 26
Vanishing Points

Ways Out of the Factory: Readings of a Filmic Metaphor

José María de Luelmo Jareño
Universitat Politècnica de València
Bio

Published 2018-07-01

Keywords

  • Lumière,
  • Farocki,
  • Torres Leiva,
  • Dudow,
  • Straub-Huillet,
  • Tscherkassky,
  • Factory,
  • Work,
  • Time.
  • ...More
    Less

Abstract

Given its simplicity and its purely demonstrative intention, it is surprising that the first film ever shown in public, La Sortie de l’usine Lumière à Lyon (1895), has given rise to a recurring motif in cinema that runs parallel to a certain reluctance on the part of the medium to represent factory life. In addition to the samples of this particular endogenre compiled and assembled by the German director Harun Farocki in 1995, this article presents others that were left out of Farocki’s compilation or that appeared later and which, through their extension of the semantic range of the motif, allow a better understanding of the reasons for its recurrent use. The filming of the working masses, the exceptional nature of the work space and the qualities of industrial time are some of the questions that this study draws from this corpus and develops from a perspective related to metaphorology.

References

<p>Adorno, Th. (2003). <em>Notas sobre literatura. Obra completa, vol. XI</em> (1943-1968). Madrid: Akal.<br>
Adorno, Th., Horkheimer, M. (1994). <em>Dialéctica de la Ilustración. Fragmentos filosóficos</em> (1944). Madrid: Trotta. <br>
Agamben, G. (2004). <em>Estado de excepción. Homo sacer II, 1 </em>(2003). Valencia: Pre-textos.<br>
Benjamin, W. (2007). <em>Obras. Libro II, vol. 1</em> (1911-1933). Madrid: Abada.<br>
Blumenberg, H. (2003). <em>Paradigmas para una metaforología</em> (1997). Madrid: Trotta.<br>
— (2004). <em>Salidas de caverna</em> (1989). Madrid: Antonio Machado.<br>
Blümlinger, Ch. (2009). De l&rsquo;utilité des inconvénients de la boucle pour le montage. En C. Ponbriand. (ed.). <em>Harun Farocki, Rodney Graham </em>(pp. 77-87). París: Jeu de Paume.<br>
Canetti, E. (2002). <em>Masa y poder. Obras completas I </em>(1960). Barcelona: Galaxia Gutenberg.<br>
Chardère, B. (1995). <em>Le Roman des Lumière: le cinema sur le vif</em>. París: Gallimard.<br>
Didi-Huberman, G. (2014). <em>Pueblos expuestos, pueblos figurantes </em>(2012). Buenos Aires: Manantial.<br>
Doane, M. A. (2012). <em>La emergencia del tiempo cinemático. La modernidad, la contingencia y el archivo </em>(2002). Murcia: CENDEAC.<br>
Farocki, H. (2013). <em>Desconfiar de las imágenes </em>(1980-2011). Buenos Aires: Caja Negra.<br>
Fernández, D. (2014). Harun Farocki. La imagen que falta o el punto crítico de las imágenes. En D. Fernández (ed.). <em>Sobre Harun Farocki. La continuidad de la guerra a través de las imágenes </em>(pp. 27-42). Santiago de Chile: Metales Pesados.<br>
Foucault, M. (1992). <em>Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión</em> (1975). Madrid: Siglo XXI.<br>
Hediger, V., Vonderau, P. (eds.) (2009). <em>Films that Work. Industrial Film and the Productivity of Media</em>. Amsterdam: Amsterdam University Press.<br>
Hurch, H. (1982). <em>Trop tôt, trop tard</em>. Entrevista con Danièle Huillet y Jean-Marie Straub. <em>Falter. Wiener Programmschrift</em>, 1. Recuperado de: http://elumiere.net/exclusivo_web/internacional_straub/textos/entrevista_trop_hurch.php <br>
Kracauer, S. (1961). <em>De Caligari a Hitler. Historia psicológica del cine alemán</em> (1947). Buenos Aires: Nueva Visión.<br>
Marx, K., Engels, F. (1972). <em>La ideología alemana</em> (1846). Barcelona: Grijalbo.<br>
Nacache, J. (2006). <em>El actor de cine</em> (2003). Barcelona: Paidós.<br>
Razac, O. (2015). <em>Historia política del alambre de espino</em> (2009). Barcelona: Minúscula.<br>
Rebhandl, B. (2009). Enemy at the Gate. Harun Farocki&rsquo;s Work on the Industrial Disputes of Film History. En A. Ehmann, K. Eshun (eds.). <em>Against What? Against Whom?</em> (pp. 122-127). Londres: Koenig/Raven Row.<br>
Steyerl, H. (2016). <em>Los condenados de la pantalla </em>(2012). Buenos Aires: Caja Negra.<br>
Tscherkassky, P. (2005). Epilog, Prolog. Autobiografische Notate entlang einer Filmographie. En A. Horwath, M. Loebenstein (eds.). <em>Peter Tscherkassky </em>(pp. 101-160). Viena: SYNEMA.<br>
Virno, P. (2003). <em>El recuerdo del presente. Ensayo sobre el tiempo histórico</em> (1999). Buenos Aires: Paidós.<br>
Weil, S. (2010). <em>La condición obrera</em> (1934-1942). Buenos Aires: El cuenco de plata.</p>