Issue 27
Notebook

A Margin of Playful Ambiguity: Off-Screen Space in <i>The Student Prince in Old Heidelberg</i> (Ernst Lubitsch, 1927)

Asier Aranzubia Cob
Universidad Carlos III de Madrid
Bio

Published 2018-09-04

Keywords

  • Lubitsch,
  • Silent Films,
  • Classical Style,
  • Off-Screen Space,
  • The Student Prince in Old Heidelberg,
  • Ellipsis
  • ...More
    Less

Abstract

The films made by Ernst Lubitsch in Hollywood during the 1920s contravene the norms of the classical style, especially through the use of off-screen space. The silent films of this director from Berlin violate one of the basic premises of the classical model: that the spectator must be positioned in the best possible location to be able to see everything easily. In addition, the way space is treated in these films is at times ambiguous and not always in keeping with causal logic. To explain exactly how these deviations from the norm occur, this article offers a detailed analysis of three sequences in The Student Prince in Old Heidelberg (Ernst Lubitsch, 1927), in which the off-screen space is activated in different ways.

References

Aumont, J., Bergala, A., Marie, M., Vernet, M. (1996). <em>Estética del cine. </em>Barcelona: Paidós.<br>
Bordwell, D. (1996). <em>La narración en el cine de ficción. </em>Barcelona: Paidós.&nbsp;<br>
Bordwell, D., Staiger, J., Thompson, K. (1997). <em>El cine clásico de Hollywood. </em>Barcelona: Paidós.<br>
Bourget, J. L., O&rsquo;Neill, E. (2006). <em>Lubitsch o la sátira romántica. </em>Donostia: Festival Internacional de Cine Donostia/Filmoteca Española.<br>
Bazin, A. (1999). <em>¿Qué es el cine?</em> Madrid: Rialp.<br>
Burch, N. (1978-1979). Porter, or Ambivalence. <em>Screen</em>, <em>19</em>(4),91-105. https://doi.org/10.1093/screen/19.4.91<br>
— (1985). <em>Praxis del cine. </em>Madrid: Fundamentos.&nbsp;<br>
— (1987). <em>El tragaluz del infinito</em>. Madrid: Cátedra.&nbsp;<br>
Del Monaco, E., Pamini, A. (1995). <em>Ernst Lubitsch: l&rsquo;arte della variazione nel cinema: l&rsquo;opera di Lubitsch como sistema reticolare di variazione narrative ed espressive. </em>Roma: Ente dello spettacolo.&nbsp;<br>
Eyman, S. (1999). <em>Ernst Lubitsch. Risas en el paraíso. </em>Madrid: Plot.<br>
Gómez Tarín, F. J. (2006). <em>Más allá de las sombras. Lo ausente en el discurso fílmico desde los orígenes hasta el declive del clasicismo (1895-1949)</em>. Castellón: Universitat Jaume I.&nbsp;<br>
Llinás, F. (1971). Lubitsch y la razón del drama. <em>Nuestro cine</em>, <em>106</em>, 40-44.&nbsp;<br>
Nacache, J. (1997). <em>El cine de Hollywood. </em>Madrid: Acento.&nbsp;<br>
Thompson, K. (1993). Los límites de la experimentación en Hollywood. <em>Archivos de la Filmoteca</em>, <em>14</em>, 13-33. Recuperado de http://www.archivosdelafilmoteca.com/index.php/archivos/article/view/342&nbsp;<br>
— (2005). <em>Herr</em> <em>Lubitsch Goes to Hollywood. German and American Film after World War I. </em>Amsterdam: Amsterdam University Press.&nbsp;<br>
Zumalde, I. (2002). <em>Los placeres de la vista. Mirar, escuchar, pensar. </em>Valencia: Ediciones de la Filmoteca.&nbsp;<br>
—&nbsp; (2013). <em>Formas de mirar(se). Diálogos sin palabras entre Chaplin y Tati, Lewis mediante. </em>Madrid: Biblioteca Nueva.<br>
Zunzunegui, S. (2016). <em>La mirada cercana. Microanálisis fílmico. </em>Santander: Shangrila.&nbsp;<br>
Weinberg, H. G. (1980). <em>El toque Lubitsch</em>. Barcelona: Lumen.