Issue 26
Notebook

Transnational Dances: The Musical Films of Carlos Saura

Gabriel Doménech González
Universidad Carlos III de Madrid
Bio

Published 2018-07-31

Keywords

  • Transnational,
  • Musical,
  • Carlos Saura,
  • Auteur cinema,
  • Festival Film.

Abstract

Since the 1980s, the prestigious Spanish director Carlos Saura has been developing a series of musical films that collect different examples of Ibero-American popular traditions that are articulated in these films through particular aesthetic forms. Through the examination of Saura’s musical cinema and using previous work on the subject, we intend to study how such cinema develops new representations of musical folklore that are suitable for its circulation in international networks focused on auteur cinema.

References

<p>Alonso, C., Arce, J. <em>et alii</em> (2010). <em>Creación musical, cultural popular y construcción nacional en la España contemporánea. </em>Madrid: Ediciones del ICCMU.<br>
Asenjo Conde, D. (2013). Fados. Representaciones fílmicas de una Iberia reunida. En R. Lefere (ed.), <em>Carlos Saura, una trayectoria ejemplar </em>(pp. 181-215). Madrid: Visor Libros.<br>
Bloch-Robin, M. (2011). <em>Théorie et pratique de la musique vocale au cinéma: L&rsquo;œuvre de Carlos Saura. </em>Tesis doctoral. París: Université Paris-Est.<br>
Calabrese, O. (1999). <em>La era neobarroca</em>. Madrid: Cátedra.<br>
D&rsquo;Lugo, M. (1991). <em>The Films of Carlos Saura: The Practice of Seeing</em>. Princeton: Princeton University Press.<br>
—(2010). Aural Identity, Genealogies of Sound Technologies and Hispanic Transnationality On Screen. En K. Newman y N. Durovicova (eds.), <em>World Cinemas, Transnational Perspectives</em> (pp. 160-186). Nueva York: Routledge.<br>
Díaz López, M. (2015). Aproximación a la distribución internacional de cine español en los inicios del siglo XXI. <em>Studies in Spanish &amp; Latin American Cinemas, </em>12 (3), 255–277. https://doi.org/10.1386/slac.12.3.255_1.<br>
Gómez González, Á. C. (2002). <em>La reconstrucción de la identidad del flamenco en el cine de Carlos Saura.</em> Sevilla: Consejería de Relaciones Institucionales.<br>
Haverty-Rugg, L. (2005). Globalization and the Auteur: Bergman Projected Internationally. En A. Nestingen y T. K. Elkington (eds.), <em>Transnational Cinema in a Global North </em>(pp. 221-241). Detroit: Wayne University Press.<br>
Hjort, M. (2010). On the Plurality of Cinematic Transnationalism. En K. Newman y N. Durovicova (eds.), <em>World Cinemas, Transnational Perspectives</em> (pp. 12-33). Nueva York: Routledge.<br>
Jameson, F. (1995). <em>La estética geopolítica. </em>Barcelona: Paidós.<br>
Jullier, L. (1997). <em>L&rsquo;ecran post-moderne: un cinéma de l&rsquo;allusion et du feu d&rsquo;artifice. </em>París: L&rsquo;Harmattan.<br>
Lefere, R. (2012). El cine de Carlos Saura, más allá de los estereotipos. En N. Lie, S. Mandolessi y D. Vandebosch (eds.), <em>El juego con los estereotipos </em>(pp. 209-219). Bruselas: Peter Lang.<br>
Palacio, M. (1983). La obra de Carlos Saura en la crítica especializada española. <em>Actes du Colloque sur le cinéma de Carlos Saura</em>, 49-65. Burdeos: Université de Bordeaux.<br>
Sánchez Vidal. A. (1986). El cine de Carlos Saura: tipología de una recepción. <em>Artigramas</em>, 3, 369-383.<br>
—(1988). <em>El cine de Carlos Saura. </em>Zaragoza:Caja de Ahorros de la Inmaculada.<br>
Saramago, J. (1990). Sobre el iberismo y otros escritos de literatura portuguesa (prólogo). En Molina, C. A. <em>Sobre el iberismo y otros escritos de lengua portuguesa</em> (pp. 5-9). Madrid: Akal.<br>
Smith, P. J. (2012). Transnational Cinemas. The Cases of Mexico, Argentina and Brasil. En L. Nagib, C. Perriam y R. Dudrah (eds.), <em>Theorizing World Cinema </em>(pp. 63-76). Londres: I.B. Tauris.<br>
Thibaudeau, P. (2007). Del repertorio musical y coreográfico al repertorio cinematográfico: el caso de Carlos Saura. <em>Pandora. Revue d&rsquo;études hispaniques</em>, 7, 21-30.<br>
—(2013). Las películas musicales de Carlos Saura, un espacio abierto a la reflexión cinematográfica. En C. Rodríguez Fuentes (ed.), <em>Desmontando a Saura</em> (pp. 229-243). Madrid: Luces de Gálibo.</p>