Publicades 2013-01-01
Paraules clau
- Julio Medem,
- cinema,
- cercles,
- estructura narrativa,
- composició
Resum
El present article pretén reflexionar sobre la presència constant de les estructures circulars al cinema de Julio Medem i analitzar la seua insistent utilització per part del cineasta basc. Per tal fi, s'han escollit els cinc primers llargmetratges que componen la seua trajectòria cinematogràfica: Vacas (1992), La ardilla roja (1993), Tierra (1995), Los amantes del Círculo Polar (1999) i Lucía y el sexo (2002). L'anàlisi narrativa ha sigut la metodologia emprada per a aconseguir l'objectiu plantejat. Des d'aquest enfocament s'han observat les disposicions organitzatives dels textos fílmics exposats, classificant les circumferències de Medem en dos vessants: el cercle estructural i el cercle compositiu. Posteriorment, la reflexió es centra en el concepte de circularitat, aspecte que ens ha permès disgregar el text artístic des de les pulsions de l'essència humana. Com a conseqüència d'açò, hem introduït una altra tipologia de cercle, que hem donat en anomenar psicoemocional.Referències
ANGULO, Jesús, y REBORDINOS, José Luis (2005). Contra la certeza: el cine de Julio Medem. San Sebastián: Filmoteca Vasca - Euskadiko Filmategia.
CASETTI, Franchesco, y CHIO, Federico di (1991). Cómo analizar un film. Barcelona: Paidós.
FREUD, Sigmund (2002). Introducción al psicoanálisis. Madrid: Alianza Editorial.
COSTA, Antonio (1998). Saber ver el cine. Barcelona: Paidós.
GONZALEZ REQUENA, Jesús (1997). Emergencia de lo siniestro. Trama y Fondo, Lectura y Teoría del Texto, 2, 51-77.
HEREDERO, Carlos F. (1997). Espejo de miradas: entrevistas con nuevos directores del cine español de los años noventa. Madrid: Fundación Colegio del Rey, Festival de Cine de Alcalá de Henares, Ayuntamiento de Alcalá de Henares.
— (1999). 20 nuevos directores del cine español. Madrid: Alianza Editorial.
MAS, Salvador (ed.) (2000). Poética (de Aristóteles). Madrid: Biblioteca Nueva.
SALES ORTIZ, Eva (2003). El cine de Julio Medem: los ecos conmovidos de la imagen fílmica. Tesis Doctoral. Valencia: Universitat Politècnica de València.
SILES OJEDA, Begoña (2010). Arrebato: Un éxtasis siniestro. Razón y Palabra, 71, 1-16.
CASETTI, Franchesco, y CHIO, Federico di (1991). Cómo analizar un film. Barcelona: Paidós.
FREUD, Sigmund (2002). Introducción al psicoanálisis. Madrid: Alianza Editorial.
COSTA, Antonio (1998). Saber ver el cine. Barcelona: Paidós.
GONZALEZ REQUENA, Jesús (1997). Emergencia de lo siniestro. Trama y Fondo, Lectura y Teoría del Texto, 2, 51-77.
HEREDERO, Carlos F. (1997). Espejo de miradas: entrevistas con nuevos directores del cine español de los años noventa. Madrid: Fundación Colegio del Rey, Festival de Cine de Alcalá de Henares, Ayuntamiento de Alcalá de Henares.
— (1999). 20 nuevos directores del cine español. Madrid: Alianza Editorial.
MAS, Salvador (ed.) (2000). Poética (de Aristóteles). Madrid: Biblioteca Nueva.
SALES ORTIZ, Eva (2003). El cine de Julio Medem: los ecos conmovidos de la imagen fílmica. Tesis Doctoral. Valencia: Universitat Politècnica de València.
SILES OJEDA, Begoña (2010). Arrebato: Un éxtasis siniestro. Razón y Palabra, 71, 1-16.