Published 2017-07-27
Keywords
- Daredevil,
- Netflix,
- Violence,
- Spectator,
- Engagement
- Cognitive-affective Attachment,
- Serialization. ...More
Abstract
Audiovisual consumption has changed in recent years; the
new online platforms facilitate the access of the viewers to
new contents in themes and formal (discursive) treatments of
the same ones. The Netflix series Daredevil (2015-) is an example
of this, putting violence at the central axis of its narration.
In the present analysis, we unravel the relationship that the
spectator establishes with this violence and the characters
who exercise it in the story (from the protagonist hero to the
antagonists), through technical solutions that enhance recognition,
positioning and finally cognitive-affective attachment
of the viewer with the characters.
References
AUMONT, Jacques et al (1985). Estética del cine. Barcelona. Paidós Comunicación.
BALLÓ, Jordi, PÉREZ, Xavier (2005). Yo ya he estado aquí: ficciones de la repetición. Barcelona. Anagrama.
BARTHES, Roland (1982). Análisis estructural del relato. Barcelona. Ediciones Buenos Aires.
CASCAJOSA VIRINO, Concepción (2006). La nueva edad de oro de la televisión norteamericana. Repositorio de la Universidad Autónoma de Madrid. Recuperado de https://repositorio.uam.es/handle/10486/5701.
CASCAJOSA VIRINO, Concepción (2016). Buscando al espectador serial desesperadamente: la nueva investigación de audiencias y la serie El Ministerio del Tiempo. Revista Dígitos, 2, 53-69.
CHATMAN, Seymour (1990). Historia y discurso. Madrid. Taurus.
FEDELE, Madalena & GARCÍA-MUÑOZ, Nuria (2010). El consumo adolescente de la ficción seriada. Vivat Academia, revista de comunicación, 111 (13), 47-64. DOI: http://dx.doi.org/10.15178/va.2010.111.47-64.
HALL, Stuart et al (1980). Culture, media, lenguage. Londres. Hutchinson.
IZQUIERDO-CASTILLO, Jessica (2012). Distribución online de contenidos audiovisuales: análisis de 3 modelos de negocio. El profesional de la información, 21, 385-390.
JENKINS, Henry (2009). Fans, blogueros y videojuegos: la cultura de la colaboración. Barcelona. Paidós.
MARTA-LAZO, Carmen & GABELAS-BARROSO, José Antonio (2013). Hábitos de consumo televisivo de ficción entre los universitarios que estudian comunicación. Revista de comunicación de la SEECI, 31 (17), 14-33. DOI: http://dx.doi.org/10.15198/seeci.2013.31.14-33.
MARTÍNEZ-RODRIGO, Estrella & SÁNCHEZ-MARTÍN, Lourdes (2011). Publicidad en Internet: Nuevas vinculaciones en las Redes Sociales. Vivat Academia, Revista de comunicación, 117E (14), 469-480. DOI: http://dx.doi.org/10.15178/va.2011.117E.469-480.
MCGRATH, Charles (1995). The triumph of the prime-time novel. The New York Times, 22 de octubre (pp. 95).
MORLEY, David (1980). The nationwide audience: structure and decoding. British Film Institute. Londres.
NICOLÁS, Jaime C. (2014). El flow se estanca: el contramodelo ‘televisivo’ de Netflix. Revista Estudios de Comunicación, 15 (38), 244-256.
OJER, Teresa, CAPAPÉ, Elena (2012). Nuevos modelos de negocio en la distribución de contenidos audiovisuales: el caso de Netflix. Revista Comunicación, 10 (1), 187-200.
RODRÍGUEZ TERCEÑO, José (2015). El sello autorial en el cine de John McTiernan: estilema, tratamiento del género de acción y espectador ideal. Tesis Doctoral. Universidad Complutense de Madrid.
- (2014). Construcción del espacio narrativo en el cine de John McTiernan: hacia el sello de autor. Revista de Comunicación de la SEECI, 35, 34-45. DOI: http://dx.doi.org/10.15198/seeci.2014.35.34-45.
SMITH, Murray (1995). Engaging characters. Fiction, emotion, and the cinema. Oxford. University Press.
SODANO, T. M. (2012). The industry changes and techonological advancements that paved the way to new television ventures. En M. A. JACKSON (ed.), Time in television narrative: exploring temporality in twenty-first-century programming (pp. 27-41). Mississipi. University Press.
STAIGER, Janet (1992). Interpreting films: studies in the historical reception of american cinema. Princeton. University Press.
STAM, Robert (2015). Teorías del cine. Barcelona. Paidós Comunicación.
BALLÓ, Jordi, PÉREZ, Xavier (2005). Yo ya he estado aquí: ficciones de la repetición. Barcelona. Anagrama.
BARTHES, Roland (1982). Análisis estructural del relato. Barcelona. Ediciones Buenos Aires.
CASCAJOSA VIRINO, Concepción (2006). La nueva edad de oro de la televisión norteamericana. Repositorio de la Universidad Autónoma de Madrid. Recuperado de https://repositorio.uam.es/handle/10486/5701.
CASCAJOSA VIRINO, Concepción (2016). Buscando al espectador serial desesperadamente: la nueva investigación de audiencias y la serie El Ministerio del Tiempo. Revista Dígitos, 2, 53-69.
CHATMAN, Seymour (1990). Historia y discurso. Madrid. Taurus.
FEDELE, Madalena & GARCÍA-MUÑOZ, Nuria (2010). El consumo adolescente de la ficción seriada. Vivat Academia, revista de comunicación, 111 (13), 47-64. DOI: http://dx.doi.org/10.15178/va.2010.111.47-64.
HALL, Stuart et al (1980). Culture, media, lenguage. Londres. Hutchinson.
IZQUIERDO-CASTILLO, Jessica (2012). Distribución online de contenidos audiovisuales: análisis de 3 modelos de negocio. El profesional de la información, 21, 385-390.
JENKINS, Henry (2009). Fans, blogueros y videojuegos: la cultura de la colaboración. Barcelona. Paidós.
MARTA-LAZO, Carmen & GABELAS-BARROSO, José Antonio (2013). Hábitos de consumo televisivo de ficción entre los universitarios que estudian comunicación. Revista de comunicación de la SEECI, 31 (17), 14-33. DOI: http://dx.doi.org/10.15198/seeci.2013.31.14-33.
MARTÍNEZ-RODRIGO, Estrella & SÁNCHEZ-MARTÍN, Lourdes (2011). Publicidad en Internet: Nuevas vinculaciones en las Redes Sociales. Vivat Academia, Revista de comunicación, 117E (14), 469-480. DOI: http://dx.doi.org/10.15178/va.2011.117E.469-480.
MCGRATH, Charles (1995). The triumph of the prime-time novel. The New York Times, 22 de octubre (pp. 95).
MORLEY, David (1980). The nationwide audience: structure and decoding. British Film Institute. Londres.
NICOLÁS, Jaime C. (2014). El flow se estanca: el contramodelo ‘televisivo’ de Netflix. Revista Estudios de Comunicación, 15 (38), 244-256.
OJER, Teresa, CAPAPÉ, Elena (2012). Nuevos modelos de negocio en la distribución de contenidos audiovisuales: el caso de Netflix. Revista Comunicación, 10 (1), 187-200.
RODRÍGUEZ TERCEÑO, José (2015). El sello autorial en el cine de John McTiernan: estilema, tratamiento del género de acción y espectador ideal. Tesis Doctoral. Universidad Complutense de Madrid.
- (2014). Construcción del espacio narrativo en el cine de John McTiernan: hacia el sello de autor. Revista de Comunicación de la SEECI, 35, 34-45. DOI: http://dx.doi.org/10.15198/seeci.2014.35.34-45.
SMITH, Murray (1995). Engaging characters. Fiction, emotion, and the cinema. Oxford. University Press.
SODANO, T. M. (2012). The industry changes and techonological advancements that paved the way to new television ventures. En M. A. JACKSON (ed.), Time in television narrative: exploring temporality in twenty-first-century programming (pp. 27-41). Mississipi. University Press.
STAIGER, Janet (1992). Interpreting films: studies in the historical reception of american cinema. Princeton. University Press.
STAM, Robert (2015). Teorías del cine. Barcelona. Paidós Comunicación.