Issue 25
Vanishing Points

On the Beginnings of Contemporary Cinema: Close-Up by Abbas Kiarostami and Dream of Light by Víctor Erice –The Fraternity between Documentary and Fiction as a Synthesis of Early Cinema and Cinematic Modernity

Lourdes Monterrubio Ibáñez
Universidad Complutense de Madrid
Bio
Issue 25

Published 2018-01-31

Keywords

  • Abbas Kiarostami,
  • Víctor Erice,
  • Contemporary Cinema,
  • Documentary,
  • Fiction,
  • Realism,
  • Self-reflexivity,
  • Filmic Analysis
  • ...More
    Less

Abstract

This article offers an analysis of the common characteristics of two foundational experiences in a new contemporary cinema that challenged the postmodern audiovisual hegemony of the early nineties: Close-Up (1990) and Dream of Light (1992). To this end, my starting point is the definition offered by Victor Erice of his way of understanding the cinematic experience, which I also consider to be the defining feature of this contemporary cinema: the fraternity between reality and fiction. The analysis of the different elements of this fraternity between documentary and fiction shows how both filmmakers establish a new gaze that makes the film a poetic and self-reflexive work. These cinematic experiences achieve a synthesis between early cinema and cinematic modernity capable of problematising the notion of realism in a quest for the revelation of a certain truth, contained in reality, which only cinema can attain.

References

<p>Arocena, C. (1996). <em>Víctor Erice</em>. Madrid: Cátedra.<br>
Baudrillard, J. (1978). <em>Cultura y simulacro</em>.Barcelona: Kairòs.&nbsp;<br>
— (1996). <em>El crimen perfecto</em>. Barcelona: Anagrma.&nbsp;<br>
Bergala, A. (2004). <em>Abbas Kiarostami</em>. Paris: Cahiers du Cinema.<br>
— (2006). Erice – Kiarostami: los caminos de la creación. En A. Bergala, y J. Balló (dirs.), <em>Erice – Kiarostami Correspondencias </em>(pp. 10-21). Barcelona: CCCB.<br>
— (2008b). L&rsquo;os et le pare-brise. À propos de <em>Le vent nous empotrera. </em>En&nbsp;<em>Abbas Kiarostami</em> (pp. 216-225) Paris: Cahiers du cinéma.<br>
Bretèque, F. (2008). Abbas Kiarostami réinventeur du cinéma. En P. Ragel (dir.), <em>Abbas Kiarostami. Le cinéma à l&rsquo;épreuve du réel</em> (pp. 67-76). Toulouse: Université de Toulouse.&nbsp;<br>
Bresson, R. (1997). <em>Notas sobre el cinematógrafo</em>. Madrid: Árdora Ediciones.<br>
Comolli, J. L. (2002). <em>Filmar para ver. Escritos de teoría y crítica de cine</em>. Buenos Aires: Ediciones Simurg.<br>
Elena, A. (2002). <em>Abbas Kiarostami</em>. Madrid: Cátedra.<br>
Erice, V. (1992). Cómo surgió <em>El sol del membrillo</em>. Press-book de <em>El sol del membrillo.</em><br>
— (1998a). Alternativas a la Modernidad. <em>Banda aparte</em>, 9-10, 5-9.<br>
— (1998b). Donde todas las historias pueden suceder. Entrevista con Víctor Erice. <em>Banda aparte</em> nº 9-10, 85-88.<br>
— (1998c). Cine y poesía. <em>Banda aparte</em>, 9-10, 90.<br>
— (2008). La vida y nada más. En J.-L. Nancy,<em> La evidencia del filme. El cine de Abbas Kiarostami</em> (pp. 21-29). Madrid: Errata naturae editores.<br>
— (2016). La vida y nada más. In Memoriam: Abbas Kiarostami (1940-2016). <em>Caimán Cuadernos de Cine</em>, 52 [103], 24-28.<br>
Heredero, C. F. (1992). El sol del membrillo. Reinventar la mirada. <em>Dirigido por…</em>, 202, 24-27.<br>
Ishaghpour, Y. (2007). <em>Kiarostami. Le réel, face et pile</em>. Belval: Les Éditions Circé.<br>
Jameson, F. (1991). <em>El posmodernismo o la lógica del capitalismo avanzado</em>. Barcelona: Paidós.<br>
Kiarostami, A. (1995). Le mode d&rsquo;A.K. <em>Cahiers du cinéma</em>, 493, 80-86.<br>
Limosin, J. P. (1994). [film] <em>Abbas Kiarostami : verités et songes. </em>Coll. Cinéma, de notre temps. AMIP, La Sept. France.<br>
Lipovetsky, G. y Serroy, J. (2009) <em>La pantalla global</em>.Barcelona: Anagrama.<br>
Marías, M. (1992). Bajo el sol del membrillo (Víctor Erice, 1992). <em>Archivos de la Filmoteca</em>, 13, 118-123.<br>
Mulvey, L. (1998). Kiarostami&rsquo;s uncertainty principie. <em>Sight &amp; Sound, </em>8[6], 24-27.<br>
Nancy, J. L. (2008). <em>La evidencia del filme. El cine de Abbas Kiarostami</em>. Madrid: Errata naturae editores.<br>
Niney, F. (1991). Devoirs de maison. <em>Cahiers du cinéma</em>, 449, 62-63.<br>
Oubiña, D. (2000). <em>Filmología. Ensayos con el cine</em>. Buenos Aires: Ediciones Manantial.<br>
— (2003). 10 enfoques sobre una mirada ahumada. <em>Letras de Cine</em>, 111.<br>
— (2008). L&rsquo;obstination, ou comment filmer le réel. En P. Ragel (dir.), <em>Abbas Kiarostami. Le cinéma à l&rsquo;épreuve du réel</em> (pp. 199-206). Toulouse: Université de Toulouse.<br>
Palao, J. A. (1998). El amor o el ser: una poética de la renuncia. <em>Banda aparte,</em> 9-10, 23-35.<br>
Pérez Turrent, T. (1993). Entretien avec Víctor Erice. La possibilité de reproduire les apparences. <em>Positif,</em> 387, 10-16<br>
Quintana, À. (2003). <em>Fábulas de lo visible. El cine como creador de realidades</em>. Barcelona: Acantilado.<br>
— (2011). <em>Después del cine. Imagen y realidad en la era digital</em>. Madrid: Acantilado.<br>
— (2016). La herencia de Rossellini. <em>Caimán Cuadernos de Cine</em>, 52[103], 30-31.<br>
Renard, C. (2008a). Abbas Kiarostami, consciente et inconsciente du cinéma. <em>Lignes de fuite </em>nº4. Recuuperado de &lt;http://www.lignes-de-fuite.net/IMG/_article_PDF/article_100.pdf&gt;.<br>
— (2008b). De la prolongation des plans. En P. Ragel (dir.) <em>Abbas Kiarostami. Le cinéma à l&rsquo;épreuve du réel</em> (pp. 89-99). Toulouse: Université de Toulouse.<br>
Ricœur, P. (1996). <em>Sí mismo como otro</em>. Madrid: Siglo XXI.<br>
Saborit, J. (2003). El sol del membrillo. <em>Víctor Erice (1992)</em>. Valencia: Nau Llibres.<br>
Sabouraud, F. (2010). <em>Abbas Kiarostai. Le cinéma revisité</em>. Rennes. Presses Universitaires de Rennes.<br>
Tessé, J. P. (2007). De la différence entre une image. <em>Cahiers du cinéma</em>, 626, 16-18.<br>
Thibaudeau, P. (1998). Fenómenos de reflexividad en el cine de Víctor Erice. <em>Banda aparte</em>, 9, 10-17.<br>
Zunzunegui, S. (2001). La edad de la inocencia. <em>Anàlisi: quaderns de comunicació i cultura,</em> 27, 65-75. Recuperado de &lt;http://www.raco.cat/index.php/Analisi/article/view/15085/14926&gt;.</p>