Issue 21
Notebook

Discipline and Punish. On Censorship of World War I Informative and Propaganda Films in Spain (1914-1918)

Daniel Sánchez Salas
Universidad Rey Juan Carlos (Madrid)
Bio

Published 2016-01-01

Keywords

  • Spain 1914-1918,
  • First World War,
  • Censorship,
  • Informative films,
  • Propaganda films,
  • Film exhibition.
  • ...More
    Less

Abstract

Although Spain officially adopted a neutral position during World War I, country’s life was totally conditioned by the development of what was called at the time the «European War». Films were no exception. Particularly noteworthy is state censorship of informative and propaganda films about the war. Repressive actions in this area reveal strong tensions among successively neutral governments, on one side, and a society deeply divided between sympathizers of the Entente and Central Powers, on the other. How was censorship organized? What kinds of restrictions were imposed on informative materials? These questions guide this article.

References

<p><em>ABC</em> (07/12/1917): 16.<br />
Albes, Jens (1995). La propaganda cinematográfica de los alemanes en España durante la Primera Guerra Mundial. <em>Mélanges de la Casa de Velázquez</em>, XXXI (3), 77-101.<br />
Alonso García, Luis (2010). De arañas y moscas: la formación del sistema cine y los principios de la distribución cinematográfica España. <em>Archivos de la Filmoteca</em>, 66, 131-145.<br />
Anónimo, (1919). <em>Estatutos y reglamento de la Mutua de Defensa Cinematográfica Española. </em>Barcelona: Talleres Graficos Irández.<br />
Baptista, Tiago (2005). «Il faut voir le maître»: A Recent Restoration of Surgical Films by E.-L. Doyen (1859-1916). <em>Journal of Film Preservation</em>, 70, 42-50.<br />
Brunetta, Gian Piero (1985). <em>La guerra lontana. La prima guerra mondiale e il cinema trai i tabú del presente e la creazione del passato</em>. Rovereto: Convegno Internazionale.<br />
Castellan, James W.; Van Dopperen, Ron; Graham, Cooper C. (2014). <em>American Cinematographers in the Great War, 1914-1918</em>. New Barnet: John Libbey Publishing. <br />
Culbert, David (ed.) (1990). <em>Film and Propaganda in America. A Documentary History. </em>New York: Greenwood Press, 4 vols.<br />
Dibbets, Karel; Hogenkamp, Bert (eds.) (1995). <em>Film and the First World War</em>. Amsterdam: Amsterdam University Press.<br />
<em>El Cine</em> (05/12/1914): 10.<br />
<em>El Heraldo de Aragón</em> (11/02/1915): s. p.<br />
<em>El Heraldo de Madrid</em> (16/06/1915): s. p.<br />
<em>El Imparcial</em> (16/12/1916): s. p.<br />
<em>El Noroeste</em> (07/05/1915): s. p.<br />
<em>El Siglo Futuro</em> (19/09/1914): s. p. <br />
Fielding, Raymond (1972, edición ampliada en 2006). <em>The American Newsreel 1911-1967. </em>Norman: University of Oklahoma.      <br />
Folgar de la Calle, José María (1987). <em>El espectáculo cinematográfico en Galicia 1896-1920. </em>Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela.<br />
Fuentes Codera, Maximiliano (2014). <em>España en la Primera Guerra Mundial. Una movilización cultural.</em> Madrid: Akal.<br />
García Sanz, Fernando (2014).<em> España en la Gran Guerra. Espías, diplomáticos y traficantes.</em> Barcelona: Galaxia Gutenberg.<br />
Garofano, Rafael (1986). <em>El cinematógrafo en Cádiz. Una sociología de la imagen.</em> Cádiz: Fundación Municipal de Cultura.<br />
González Ballesteros, Teodoro (1981). <em>Aspectos jurídicos de la censura cinematográfica en España.</em> Madrid: Universidad Complutense.<br />
González Calleja, Eduardo y Aubert, Paul (2014). <em>Nidos de espías. España, Francia y la Primera Guerra Mundia</em>l. Madrid: Alianza.<br />
González López, Palmira (1987). <em>Els anys daurats del cinema clàssic a Barcelona (1906-1923).</em> Barcelona: Institut del Teatre de la Diputació de Barcelona/Edicions 62.<br />
Hammond, Michael (2006). <em>The Big Show. British Cinema Culture in the Great War, 1914-1918</em>. Exeter: University of Exeter Press.<br />
Huret, Marcel (1984). <em>Ciné Actualités: Histoire de la Presse Filmé, 1895-1980, </em>París, Henry Veyrie.<br />
<em>La Acción</em> (29/03/1917): 5.<br />
<em>La Correspondencia de España</em> (19/04/1916): s. p.<br />
<em>La Época </em>(27/12/1916): s. p.<br />
<em>La Época</em> (10/03/1917): s. p. <br />
Lahoz Rodrigo, Juan Ignacio (coord.) (2010). <em>A propósito de Cuesta. Escritos sobre los comienzos del cine español (1896-1920).</em> Valencia: IVAC Ricardo Muñoz Suay.<br />
<em>La Vanguardia</em> (01/09/1914): 9.<br />
<em>La Vanguardia</em> (30/09/1914): 12.<br />
<em>La Vanguardia</em> (11/10/1914): 7.<br />
<em>La Vanguardia</em> (22/01/1915): 6.<br />
<em>La Vanguardia</em> (22/01/1915): 9.<br />
<em>La Vanguardia</em> (26/01/1915): 16.<br />
<em>La Vanguardia</em> (20/04/1915): 12.<br />
<em>La Vanguardia</em> (20/04/1916): 10.<br />
<em>La Vanguardia</em> (08/07/1916): 13-14.<br />
<em>La Vanguardia</em> (12/10/1916): 8.<br />
<em>La Vanguardia</em> (29/11/1917): 18. <br />
Lefevre, Thierry (1994). La Collection des films du Dr. Doyen. <em>1895</em>, 17, 100-114.<br />
Narváez Torregrosa, Daniel (2000). <em>Los inicios del cinematógrafo en Alicante, 1896-1931.</em> Valencia: Filmoteca de la Generalitat Valenciana.<br />
Montero Díaz, Julio; Paz Rebollo, Mª Antonia; Sánchez Aranda, José J. (2001). <em>La imagen pública de la monarquía. Alfonso XIII en la prensa escrita y cinematográfica</em>. Barcelona: Ariel.<br />
Paddock, Troy R. E. (ed.) (2014). <em>World War I and Propaganda</em>. Leiden/Boston: Brill.<br />
Paz Rebollo, María Antonia; Montero Díaz, Julio (2002). <em>El cine informativo, 1895-1945: creando la realidad</em>. Barcelona:  Ariel. <br />
Pitarch Fernández, Daniel (2014). L&rsquo;exhibició de pel·lícules del natural i d&rsquo;actualitat a Catalunya (1905-1919): estudi del fons de cartelleres de la Filmoteca de Catalunya. En Á. Quintana y J. Pons (eds.), <em>Objetivitat i efectes de veritat. El cinema dels primers temps i la tradició realista</em> (pp. 181-192). Girona: Museu del Cinema, Ajuntament de Girona.<br />
Ponce, Javier (2014). Propaganda and Politics. Germany and Spanish Opionion in World War I. En T. R. E. Paddock (ed.). <em>World War I and Propaganda</em> (pp. 292-321).  Leiden/Boston: Brill. <br />
Ribas Velázquez, Iolanda (2010). El papel de la distribución en Cataluña durante la Primera Guerra Mundial. En J. I. Lahoz Rodrigo (coord.), <em>A propósito de Cuesta. Escritos sobre los comienzos del cine español (1896-1920) </em>(pp. 408-414)<em>.</em> Valencia: IVAC Ricardo Muñoz Suay.<br />
Reeves, Nicholas (1986). <em>Official British Film Propaganda during The First World War. </em>London, Sidney, Dover: Croom Helm.<br />
Robertson, James C. (1985). <em>The British Board of Film Censors</em>. <em>Film Censhorship in Britain, 1896-1950</em>. London, Sidney, Dover: Croom Helm.<br />
Romero Salvadó, Francisco J. (2002). <em>España-1914-1918. Entre la guerra y la revolución</em>. Barcelona: Crítica.<br />
Sánchez Salas, Daniel (2016). Explicar la guerra. El acompañamiento oral en la exhibición de noticias sobre la Primera Guerra Mundial en España (1914-1918). En Á. Quintana y J. Pons (eds<em>.), La Gran Guerra 1914-1918. La primera guerra de las imágenes</em> (en prensa). Girona: Museu del Cinema, Ajuntament de Girona, Universitat de Girona.<br />
Vallés Copeiro, Antonio (1999). Aproximación a la prehistoria de la política cinematográfica Española. <em>Archivos de la Filmoteca.</em> 6, 6-13.</p>