Número 19
Punts de Fuga

Visions apocalíptiques del present: la invasió zombi en el cinema de terror estatunidenc després del 11-S.

Inés Ordiz Alonso-Collada
Universidad de León
Biografia

Publicades 2015-01-01

Paraules clau

  • 11-S,
  • apocalipsi zombi,
  • alteritat,
  • capitalisme,
  • George A. Romero.

Resum

Els atacs del 11 de setembre de 2001 van implicar un canvi en la manera de concebre la realitat nacional per part dels ciutadans americans com a conseqüència, principalment, del trauma social i la paranoia col·lectiva a què es van veure exposats. Aquest canvi es veu reflectit en las ficcions fílmiques que el país ha produït durant el que duem de segle xxi i, particularment, en el gènere de terror i en el subgènere del cinema zombi. A més de la proliferació d'escenaris apocalíptics, que evoquen el caos d'una Nova York recentment atacada, les noves pel·lícules reflecteixen una concepció radical de l'altre instigada per les visions de l'enemic que presentava el govern republicà de George W. Bush. D'altra banda, la ficció zombi serveix de vehicle a determinats autors per elaborar una crítica macabra del sistema capitalista i de la política neoliberal republicana.

Referències

<p>Bishop, Kyle William (2010). <em>American Zombie Gothic: The Rise and Fall (and Rise) of the Walking Dead in Popular Culture</em>. Jefferson, NC: McFarland. <br>
Briefel, Aviva (2011). Shop &lsquo;Til You Drop! Consumerism and Horror. En A. Briefel y S. J. Miller (eds.), <em>Horror after 9/11: World of Fear, Cinema of Terror </em>(pp. 142-162). Austin: University of Texas.<br>
Briefel, Aviva; Miller, Sam J. (eds.) (2001). <em>Horror after 9/11: World of Fear, Cinema of Terror</em>. Austin: University of Texas.<br>
Carroll, Noël (1999). Horror and Humor. <em>Journal of Aesthetics and Art Criticism, </em>57(2), 145-160.<br>
Edelstein, David (28 de enero de 2006). Now Playing at Your Local Multiplex: Torture Porn. <em>New York Magazine. </em>&lt;http://nymag.com/movies/features/15622/&gt;<br>
Fernández Gonzalo, Jorge (2011). <em>Filosofía Zombi</em>. Barcelona: Anagrama.<br>
Ferrero, Ángel; Roas, Saúl (2011). El <em>zombi</em> como metáfora (contra)cultural. <em>Nómadas. Revista crítica de Ciencias Sociales y Jurídicas,</em> 32(4). &lt;http://www.ucm.es/info/nomadas/32/ferrero_roas.pdf&gt;<br>
González, Christopher (2012). Zombie Nationalism. Robert Rodríguez&rsquo;s <em>Planet Terror </em>as Immigration Satire. En C. J. Miller y A. B. van Riper (eds.), <em>Undead in the West. Vampires, Zombies, Mummies and Ghosts on the Cinematic Frontier </em>(pp. 150-165). Lanham, MD: Scarecrow Press.<br>
Greene, Richard y Mohammad, K. Silem (eds.) (2006).<em> The Undead and Philosophy: Chicken Soup for the Soulless</em>.Chicago: Open Court.<br>
Hankte, Steffen (2011). Historicizing the Bush Years: Politics, <br>
Horror Film and Francis Lawrence&rsquo;s <em>I Am Legend</em>. En A. Briefel y S. J. Miller (eds.), <em>Horror after 9/11: World of Fear, Cinema of Terror</em> (pp. 165-85). Austin: University of Texas. <br>
Hogle, Jerrold E. (2010). Foreword. En K. W. Bishop, <em>American Zombie Gothic: The Rise and Fall (and Rise) of the Walking Dead in Popular Culture </em>(pp. 1-4). Jefferson, NC: McFarland.<br>
Jackson, Rosemary (1981). <em>Fantasy: The Literature of Subversion</em>. Londres: New Accents.<br>
Kellner, Douglas (2004). 9/11, Spectacles of Terror, and Media Manipulation: A Critique of Jihadist and Bush Media Politics. <em>Critical Discourse Studies,</em> 1(1), 41-46. <br>
Lane, Anthony (24 de septiembre 2001). This Is Not a Movie.<br>
<em>The New Yorker</em>. &lt;http://www.newyorker.com/archive/2001/09/24/<br>
010924crci_cinema&gt;<br>
Lerman, Gabriel (2008). Entrevista [con] George A. Romero. <em>Dirigido por… Revista de cine, </em>380, 38-41.<br>
Martíneza Lucena, Jorge (2010). <em>Vampiros y zombis postmodernos</em>. Barcelona: Gedisa.<br>
Mori, Koichi (2006). President Bush&rsquo;s Discourse on War Against «Terrorism». <em>Journal of the Interdisciplinary Study of Monotheistic Religions</em>, volumen especial de febrero de 2006, 61-64.<br>
Pollard, Tom (2011). <em>Hollywood 9/11. Superheroes, Supervillains and Super Disasters. </em>Boulder: Paradigm Publishers.<br>
Rockmores, Tom (2011). <em>Before and after 9/11: A Philosophical Examination of Globalization, Terror, and History</em>. Nueva York: Continuum.<strong></strong></p>