Número 16
Quadern

L’adaptació de còmics al cinema a França i EEUU: de l’homenatge artístic a la franquícia mercadotècnica

Álvaro Pons
Biografia

Publicades 2013-07-01

Paraules clau

  • Còmic,
  • cinematografia,
  • adaptació entre mitjans.

Resum

L’adaptació de còmics al cinema en dues de les grans potències del còmic mundial, França i EEUU, han estat una constant al llarg del segle passat. No obstant això, les adaptacions (generalitzades) a partir de començaments del segle XXI, a pesar de compartir certs elements mercadotècnics, s’han revelat com especialment separades en els seus plantejaments. Davant l’operació global de marketing que s’anteposa a l’original en historieta que planteja l’opció americana, en la francesa s’han seguit de forma més rigorosa la concepció de l’adaptació com un homenatge artístic.

Referències

BARTIER, Pierre (g) y PEELLAERT, Guy (di) (1966). Les Aventures de Jodelle. Hara-Kiri.

BROOKER Will (1999). Batman: one life, many faces. En CARTMELL, Deborah (ed.) Adaptations: from text to screen, screen to text (pp. 185-198). London: Routlegde.

CAPP, Al (1934). Li’l Abner. United Feature Syndicate.

COMA, Javier; GUBERN, Roman (1988). Los Cómics en Hollywood. Una mitología del siglo. Barcelona: Plaza y Janés.

ECKE, John (2010). Spatializaing the Movie Screen: How Mainstream Cinema is Catching Up on the Formal Potentialities of the Comic Book Page. En M. BERNINGER et al. (ed.) Comics as a Nexus of Cultures: Essays on the Interplay of Media Disciplines and International perspectives (pp. 7-20). Jefferson: McFarland and Compnay, Inc.

FOREST, Jean-Claude (di y g) (1962). V-Magazine.

FOSTER, Hal (1929). Tarzan. United Feature Syndicate.

GARDNER, Colin (2004). Joseph Losey. Manchester: Manchester University Press.

GOTFFREDSON, Floyd (1930). Mickey Mouse.

GUBERN, Roman y GASCA, Luis (1972). El lenguaje de los cómics. Barcelona: Península.

JOHNSON, Derek (2012). Cinematic Destiny: Marvel Studios and the Trade Stories of Industrial Convergence. Cinema Journal, 52, 1.


LACASSIN, Francis (1972). The Comic Strip and Film Language. Film Quarterly, 26 (1), 11-23.

MACALLISTER, Matthew, GORDON, Ian, JANCOVICH, Mark. (2006). Meets Graphic Novel?: The Contradictory Relationship between Film and Comic Art. Journal of Popular Film and Television, 34 (3), 108-115.

MILLER, Frank (di. y g.), JANSON, Klaus (e) y VARLEY, Lynn (c) (1986). The Dark Knight Returns #1-4. DC Comics.

MOORE, Alan (g) y GIBBONS, Dave (di) y HIGGINS, John. 1986-1987. Watchmen #1-12. DC Comics.

PELLAERT, Guy (di y g) y THOMAS, Pascal (g) (1967). Pravda la survireuse. Hara-Kiri.

PRATT, Henry John (2012). Making Comics into Film. En A. MESKIN y R. T. COOK (ed.) The Art of Comics: A Philosophical Approach (pp. 147-165). Oxford: Blackwell Publishing.

SEGAR, Elzie Crisler (1919). Thimble Theater. King Features.

TREJO, Juan (2008). Las cuatro edades del superhéroe. Quimera: Revista de literatura, 301, 38-43.