Número 17
Punts de Fuga

Un cinema contaminat de còmic: el manga-eiga de Shunji Iwai

José Montaño Muñoz
Universitat Pompeu Fabra de Barcelona
Biografia

Publicades 2014-01-01

Paraules clau

  • Cinema japonés,
  • manga,
  • shôjo manga,
  • manga-eiga,
  • Shunji Iwai,
  • cultura popular,
  • text flotant.
  • ...Més
    Menys

Resum

En la cultura popular japonesa contemporània el manga ocupa una posició central. La popularitat d’aquesta manifestació cultural s’evidencia en la seua capacitat d’influir sobre altres formes d’expressió artística. El present article estudia aquest fenomen a nivell cinematogràfic amb la figura de Shunji Iwai, mitjançant tres exemples escollits de la seua filmografia. Analitza el mode en què Iwai s’apropia d’algunes característiques del manga —especialment del gènere per a xiques—, com l’ús de flors i espurnejos per a envoltar als personatges, del text flotant o de perspectives i composicions complexes amb múltiples punts de vista, elements que posen en joc per a conformar un llenguatge propi que pareix explorar la relació entre ambdós medis: el de les vinyetes i el de la imatge en moviment.

Referències

BERMUDEZ, Trajano (1995). Mangavisión: Guía del tebeo japonés. Barcelona: Glénat.

BERNDT, Jacqueline (1996). El Fenómeno manga. Barcelona: Martínez Roca.

BRYCE, Mio (2005). School in Japanese Children’s Lives Depicted in Manga. En Australian Association For Research In Education. AARE Conference Papers 2004 (pp. 1-22). Melbourne: AARE.

BUKATMAN, Scott (1993). Terminal identity: the virtual subject in postmodern science fiction. Durham: Duke University Press.

IWASAKI, Fernando (2011). Yasutaka Tsutsui en el Planeta Kyôgen. En Y. TSUTSUI, Paprika (pp. 9-14). Girona: Atalanta.

MADRID MORALES, Daniel; MARTINEZ TABERNER, Guillermo (2010). El Manga i l’animació japonesa. Barcelona: UOC.

—(2011). La Ola Nipona: consumo de cultura popular japonesa en España. En P. SAN GINÉS AGUILAR (Ed.), Cruces de Miradas, Relaciones e Intercambios. Granada: Editorial Universidad de Granada, pp. 49-61.

QUINTANA, Ángel (2007). Relato digital: regreso al cine de atracciones. En Pantallas depredadoras: el cine ante la cultura visual digital, ensayos de cine, filosofía y literatura (pp. 141-156). Oviedo: Universidad de Oviedo.

SALA, Ángel (2003). La asimilación post-moderna de los géneros populares japoneses. En R. LARDÍN (ed,). El principio del fin. Tendencias y efectivos del novísimo cine japonés (pp. 195-228). Barcelona: Paidós.

SCHODT, Frederik (1983). Manga! Manga! The World of Japanese Comics. New York: Kodansha International.

TAKAHASHI, Mizuki (2008). Opening the Closed World of Shojo Manga. En M.W. MACWILLIAMS (ed.), Japanese Visual Culture. Explorations in the World of Manga and Anime (pp. 114-136). New York: M.E. Sharpe.

THORN, Matt (2008). The Multi-Faceted Universe of Shôjo Manga. En MAISON DE LA CULTURE DU JAPON A PARIS, Le manga, 60 ans après... Recuperada de <http://www.matt-thorn.com/shoujo_manga/index.html> .

— (2001). Shojo manga. Something for the girls. Japan Quarterly, 48(3), pp. 43-50.

TOKU, Masami (2007). Shojo Manga! Girls’ Comics! A Mirror of Girls’ Dreams. En F. LUNNING (ed.), Mechademia 2: Networks of Desire (pp. 19-32). Minneapolis: U of Minnesota Press.