Issue 17
Notebook

The diluted border. Ephemeral architecture in film

Pedro Molina-Siles
Universitat Politècnica de València
Bio
Ángela García Codoñer
Universitat Politècnica de València
Bio
Ana Torres Barchino
Universitat Politècnica de València
Bio

Published 2014-01-01

Keywords

  • Ephemeral,
  • permanence,
  • film set,
  • architecture,
  • space,
  • re-use,
  • cinematographic studies,
  • production.
  • ...More
    Less

Abstract

The concept of the ephemeral is very broad. We associate it with the brief, the perishable, the fleeting. But this is not always the case. The temporal might also sometimes be associated with permanence, stability, transformation or variety. Applied to architecture, it could be dynamic, variable and flexible, and if we extend it to the architecture used in films we can identify architectural sets that can be differentiated by their temporal dimension. Sets built to disappear, although some prove quite durable and are re-used again and again, while others leave a trail of reactions in their wake that make their fleeting nature especially purposeful. This article studies this difference, with the ephemeral as protagonist, not only through its architectures, but also through its space, as an enveloping element that configures the cinematographic reality.

References

ALBRECHT, Donald (2000). Designing Dreams. Modern Architecture in the Movies. Santa Monica, CA: Hennessey & Ingalls.

BORDWELL, David, STAIGER, Janet y THOMPSON, Kristin (1997). El cine clásico de Hollywood. Estilo cinematográfico y modo de producción hasta 1960. Barcelona: Paidós Ibérica, S.A.

BUCI-GLUCKSMANN, Christine (2010). Estética de lo efímero. Madrid: Arena Libros.

CARRIÈRE, Jean-Claude (1997). La película que no se ve. Barcelona: Ediciones Paidós.

TÖTEBERG, Michael (2006). Fritz Lang. Madrid: T&B

GOROSTIZA, Jorge (1997). La imagen supuesta. Arquitectos en el cine. Barcelona: Fundación Caja de arquitectos.

HERNANDEZ RUIZ, Javier (1990). Escenarios de la fantasía: el legado de la arquitectura y de las artes plásticas en el cine. Zaragoza: Universidad de Zaragoza.

NEUMANN, Dietrich (ed.) (1999). Film Architecture: Set Designs from Metropolis to Blade Runner. Múnich: Prestel.

ORTIZ, Áurea (1998). La arquitectura en el cine. Lugares para la ficción. Valencia: Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Valencia.

PUENTE, Moisés (2000). Pabellones de exposición. Barcelona: Editorial Gustavo Gili.

RAMÍREZ, Juan Antonio (1993). La arquitectura en el cine. Hollywood: la Edad de Oro. Madrid: Alianza.

ROMERO ESCRIVÁ, Rebeca (2009). Riis, Capa, Rosenthal. Traducciones cinematográficas de la fotografía. L’Atalante. Revista de estudios cinematográficos, 8, 124-135.

FORT MIR, Josep M. (1999). Arquitectura breve, ligera, efímera. En S. ROQUETA MATIAS y J. M. FORT MIR (eds.), Arquitectura, art i espai efímer (pp.11-12). Barcelona: Edicions UPC.

SÁNCHEZ-BIOSCA, Vicente (1990). Sombras de Weimar. Contribución a la historia del cine alemán 1918-1933. Madrid: Verdoux.

VIDLER, Anthony (1999). The Explosion of Space: Architecture and the Filmic Imaginary. En D. NEUMANN (ed.), Film Architecture: Set Designs from Metropolis to Blade Runner (pp.13-25). Munich: Prestel.