Issue 8
Notebook

Gangs of New York. Blood is Boiling in the Streets.

Luis Pérez Ochando
Universitat de València
Bio

Published 2009-07-01

Keywords

  • history and cinema,
  • draft riots,
  • popular shows,
  • melodrama,
  • gangster films,
  • violence,
  • foundational myth
  • ...More
    Less

Abstract

In Gangs of New York (2002), Martin Scorsese proposes a revision of the foundational history of America. Thus, starting from a mythic register, Scorsese will gradually insert the voice of History in his narrative. Whereas the first two sections address the mythic elements in the film, the next one focuses on the recurrence of genre elements and on the use of popular texts as an indirect way to insert History. Lastly, there is an analysis of the direct mechanisms through which History is inserted in the narrative.

References

ASBURY, Herbert. 2003. Gangs de Nueva York. Edhasa. Barcelona. [1927, 28].

BENET, Vicente J. 1998. «El tiempo de la crueldad: los films de gangsters y el efecto melodramático». Archivos de la Filmoteca. Nº 28. Filmoteca Valenciana. Valencia.

BORWELL, David, et al. 1997. El cine clásico de Hollywood. Paidós. Barcelona.

CÉCÉREU, Luis. 2005. Martin Scorsese: apuntes para una trilogía del crimen. Lom. Santiago de Chile.

COMPANY, Juan Miguel. 1987. El trazo de la letra en la imagen. Cátedra. Madrid.

FERNÁNDEZ VALENTÍ, T. 2008. Martin Scorsese: un infiltrado en Hollywood. Carena. Barcelona.

FERRO, Marc. 2000. Historia contemporánea y cine. Ariel. Barcelona.

FRIEDMAN, Lawrence S. 1999. The Cinema of Martin Scorsese. Roundhouse. Oxford.

LE CAIN, Maximilian. 2003. «Orphans of the Storm: Martin Scorsese’s Gangs of New York». «www.sensesofcinema.com/contentes/03/25/gangs_of_ny.htlm».

LERMAN, Gabriel. 2003. «Martin Scorsese». En Dirigido por. Nº 319. Enero 2003. Dirigido Por S.L. Barcelona.

MONTERDE, José Enrique. 2000. Martin Scorsese. Cátedra. Madrid.

RIIS, Jacob A. 2004. Cómo vive la otra mitad. Alba Editorial. Barcelona.

ROBBINS, Mark. 2003. «Malas calles». En Dirigido por. Nº 319. Enero 2003. Dirigido Por S.L. Barcelona.

SÁNCHEZ-BIOSCA, Vicente. 1996. El montaje cinematográfico. Paidós. Barcelona.

SANGSTER, Jim. 2002. Scorsese.Virgin. London.

SCORSESE, Martin. 2000. Mis placers de cinéfilo. Paidós. Barcelona.

SHADOIAN, Jack. 2003. Dreams and Dead Ends. The American Gangster Film. Oxford University Press. New York.

TESSON, Charles. 2003. «Lames du fond». En Cahiers du Cinéma. Enero 2003. París.

THOMPSON D. y CHRISTIE, I. 1999. Martin Scorsese por Martin Scorsese. Alba Editorial. Barcelona.