Issue 8
Notebook

The Four Identities of Fiona.

Marta Martín Núñez
Universitat Jaume I
Bio

Published 2009-07-01

Keywords

  • identity,
  • gender studies,
  • cinema,
  • animation,
  • infography

Abstract

Shrek has become the symbol of a new way of telling tales based on criticism, irony and sarcasm, which develops a superficially subversive discourse that beckons film-goers of any age. However, an in-depth analysis can reveal how this kind of films still encloses conventional stories and discourses which are scarcely or absolutely not progressive, anchored in traditional values and conservative stereotypes masquerading as witty intertexts, mocking jokes and technological spectacle. An in-depth analysis of Fiona in the light of gender studies will reveal how the supposed critique of the typical Disney princesses is still anchored in conservative structures and patterns.

References

BLÁZQUEZ CHAVES , Esther. 2003. «Las “nuevas” heroínas del cine de acción: Lara Croft y Los Ángeles de Charlie». Asparkía Investigació Feminista. Nº 14, pp. 71-81.

BRÉMOND, Claude. 1977. «Le Méccano du conte». Magazine littéraire. Nº 15, julio-agosto, pp.15.

JEAN, Georges. 1988. El poder de los cuentos. Pirene. Barcelona.

GERAGHTY , Christine. 1998. «Feminismo y consumo mediático». En CURRAN, James; MORLEY, David; y WALKERDINE, Valerie. Estudios culturales y comunicación. Paidós. Barcelona.

GÁMEZ FUENTES, María José. 2003a. «La representació del cos matern: de la mostruositat a la divinitat». Ámbits de Política i Societat. Vol. 28, pp. 20-26.

- 2003b. «Género, representación y medios: una revisión crítica». Asparkía. Investigació Feminista. Nº 14, pp.59-70.

- 2004. Cinematergrafía. La madre en el cine y la literatura de la democracia. Ellago y Universitat Jaume I. Castellón.

- 2006. Guía para ver y analizar Shrek. Octaedro y Nau Llibres. Barcelona y Valencia.

- 2007. «Algunos apuntes sobre la representación de la violencia de género en el cine». En MARZAL FELICI, Javier y GÓMEZ TARÍN, Francisco Javier, Metodologías de análisis del film. Edipo. Madrid.

LIPOVETSKI , Gilles. 1999. La tercera mujer. Anagrama. Barcelona.

LUZÓN, Virginia. 2003. «¿Qué hace un chico como tú en un sitio como este?» Archivos de la Filmoteca. Vol. 44, pp. 156-171.

MARTÍNEZ BARNUEVO, María Luisa. 2008. El largometraje de animación español: análisis y evaluación. Fundación Autor. Madrid.

MULVEY , Laura. 1975. Placer visual y cine narrativo. Episteme. Valencia.

PARRONDO-CAPPEL, Eva. 1996. Feminidad y mascarada. Epsiteme. Valencia.

VIDAL CLARAMONTE, África. 2002. «Diosas, Top Models y Mutantes» Debats. Nº76, pp. 126-137.

WEEKS, Jeffrey. 2001. «Todo sobre los hombres». En CORTÉS, José Miguel G. et al. Héroes Caídos. Masculinidad y representación. Espai d’Art Contemporani de Castelló. Valencia.