Número 9
(Des)encontres

Viatge als Cinemes del Sud.

Rebeca Romero Escrivá
Universitat de València
Biografia
Guadalupe Arensburg
Canal +
Biografia
Alberto Elena
Universidad Carlos III de Madrid
Biografia
Jaime Pena
Cahiers du Cinéma-España
Biografia
Antonio Weinrichter
Universidad Carlos III de Madrid
Biografia

Publicades 2010-01-01

Paraules clau

  • cinemes perifèrics,
  • Tercer Cinema,
  • Cinemes del Sud,
  • cinemes emergents,
  • cinema transnacional,
  • cinema geopolític,
  • historiografia,
  • història del cinema,
  • cinema nacional,
  • identitat nacional,
  • cosmopolitisme
  • ...Més
    Menys

Resum

Les cinematografies perifèriques abasten un espai tan ampli i divers com els continents africà, asiàtic i llatinoamericà. Cinematogràficament parlant, la línia que separa els països centrals de la perifèria és la mateixa que divideix el Nord del Sud. L'estudi de l'altra meitat cinematogràfica actualment suposa un work in progress en què ja fa anys s'han embarcat alguns especialistes, entre ells Guadalupe Arensburg, Alberto Elena, Jaime Pena i Antonio Weinrichter, les opinions s'integren en l'apartat dedicat a la discussió , i giren al voltant dels següents temes: l'exactitud de la denominació per referir-se a aquestes cinematografies; l'eventual renovació del cinema contemporani en el context dels cinemes perifèrics; el qüestionament de la historiografia cinematogràfica tradicional (euro nord-americana) que suposa el coneixement del Tercer Cinema i la manera en què resultaria possible tornar la visibilitat a les cinematografies eclipsades; els paràmetres crítics segons els quals ha de ser jutjada la gran diversitat d'obres que engloben els Cinemes del Sud; i la possibilitat d'elaborar un cànon no occidental del cinema mundial. La secció es tanca amb un text en què s'analitza el lloc que ocupen els cinemes perifèrics i emergents en el context de la globalització i el cinema transnacional.

Referències

ARENSBURG, Guadalupe (coord.). 2007. Cinematografías. África. Ediciones Caja Madrid Obra Social. Madrid.

ARMES, Roy. 2005. Postcolonial Images. Studies in North African Film. Indiana University Press. Indianápolis.

BRAHIMI, Denis. 1997. Cinémas d’Afrique francophone et du Maghreb. Nathan. París.

ELEFTHERIOTIS, Dimitris; NEEDHAM, Gary (eds.). 2006. Asian Cinemas: A Reader and Guide. Edinburgh University Press y Hawaii University Press, Edinburgo y Honolulu.

ELENA, Alberto (ed.). 2004. Seul Express 94-2004. La renovación del cine coreano. T & B Editores. Madrid.

— 2006. Luces de Siam. Una introducción al cine tailandés. T & B Editores. Madrid.

— 2009. Nollywood. Panorama audiovisual en Nigeria, monográfico de Archivos de la Filmoteca. Revista de Estudios Históricos sobre la Imagen, nº 63. IVAC-La Filmoteca. Valencia.

ELENA, Alberto. 1995. Cine e Islam, monográfico de Nosferatu. Revista de cine, nº 19.

— 1999. Los cines periféricos. África, Oriente Medio, India. Editorial Paidós. Barcelona.

— 2007. Las mil y una imágenes del cine marroquí. T & B Editores. Madrid.

HANAN, David (ed.). 2001. Film in South East Asia: Views from the Region. SEAPAVAA, Vietnam Film Institute. Canberra.

MARTIN, Michael T. (ed.). 1995. Cinemas of the Black Diaspora: Diversity, Dependence and Oppositionality. Wayne State University Press. Detroit.

ORELL GARCIA, Marcia. 2006. Las fuentes del nuevo cine latinoamericano. Ediciones Universitarias de Valparaíso. Chile.

PENA, Jaime (ed.). Historias extraordinarias. Nuevo cine argentino 1999-2008. T & B Editores. 2009. Madrid.

PINES, Jim; WILLEMEN, Paul. 1989. Questions of Third Cinema. BFI. Londres.

RODRÍQUEZ, Amar. 2006. El cine marroquí: secuencias para su conocimiento. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz. Cádiz.

STRINGER, Julian y SHIN, Chi-yun (eds.). 2004. New Korean Cinema. Edinburgh University Press. Edimburgo.

VASUDEV, Aruna y ELENA, Alberto (ed.). 2003. El sueño de Bollywood. Cine contemporáneo de la India. T & B Editores. Madrid.

VASUDEV, Aruna; PADGAONKAR, Latika; DORAISWAMY, Rashmi (eds.). 2002. Being and Becoming: The Cinemas of Asia. Macmillan India. Nueva Delhi.

VV.AA. 2003. Cine documental en America Latina. Cátedra. Madrid.