Número 13
Punts de Fuga

La passió de l’autòmat, o «In these machines is contained the Dream: The PianoTuner of EarthQuakes» dels Germans Quay.

María Lorenzo Hernández
Universitat Politècnica de València (UPV)
Biografia

Publicades 2012-01-01

Paraules clau

  • Els Quay,
  • PianoTuner,
  • autòmats,
  • stop-motion,
  • animisme,
  • laberint,
  • sexualitat,
  • animació
  • ...Més
    Menys

Resum

Els germans Stephen i Timothy Quay són dos artistes enormement polifacètics del cinema d'art i assaig: en The PianoTuner of EarthQuakes (2005), el seu segon llargmetratge, actors reals intervenen amb objectes que cobren vida. La pel·lícula recrea lliurement una de les obres cabdals de la literatura hispanoamericana moderna, La invención de Morel (Adolfo Bioy Casessis, 1940), des de la perspectiva animista que s'intuïa a l'original literari, i que permet establir una relació privilegiada entre la novel·la, l'invent de Morel, el cinema i l'animació. Aquest assaig recorrerà The PianoTuner of EarthQuakes des d'una perspectiva que contemplarà en primer lloc la reelaboració del relat i els seus personatges; després examinarà la relació entre el camí iniciàtic del protagonista —que en l'obra dels Quay adopta la forma del laberint— i les màquines metafísiques que marquen la seua travessia; finalment, l'article atendrà el fatalisme inherent a l'autòmat i la idea de repetició que domina el film.

Referències

BIOY CASARES, Adolfo (1940/2005). La invención de Morel. En M. PICHON RIVIÈRE (ed.), La invención y la trama. Obras escogidas (pp. 25-82). Barcelona: Tusquets.

BUCHAN, Suzanne (2011). The Quay Brothers. Into a Metaphysical Playroom. Minneapolis: University of Minnesota Press.

BUENO GÓMEZ-TEJEDOR, Sonia y PEIRANO, Marta (2009). El rival de Prometeo. Vidas de autómatas ilustres. Madrid: Impedimenta.

CHOLODENKO, Alan (2006). Speculations on the Animation Automaton. En A. CHOLODENKO (ed.), The Illusion of Life II. More Essays on Animation (pp. 486-528). Sydney: Power Publications.

COSTA, Jordi (2001). Quay Brothers. Sitges: Sitges 2001 Festival Internacional de Cinema de Catalunya.

FREUD, Sigmund (1905/1988). El chiste y su relación con lo inconsciente. En L. LÓPEZ BALLESTEROS Y DE TORRES (ed.), Sigmund Freud: Obras Completas, Vol. 5 (pp. 1029-1167). Buenos Aires: Orbis.

— (1919/1973). Lo siniestro. En Obras completas, Vol. III. Madrid: Biblioteca Nueva.

GRAHAM, Daniel [director] (2006). An Interview with the Quay Brothers & Alan Passes [reportaje]. Reino Unido: ION Productions, 50’.

MARKS, Laura U. (2005). Institute Benjamenta: An Olfactory View. En C. GEHMAN, S. REINKE (ed.), The Sharpest Point. Animation at the end of Cinema (pp. 126-137). Ottawa: YYZ Books.

VERNE, Julio (1892/1984). El Castillo de los Cárpatos. Barcelona: Fórum.

VILLAGÓMEZ, Lourdes (2010). Cançonetes per a qui temi les Quay… Animac Magazine, 9, 7-10.

WEIHE, Richard (2006). The Strings of the Marionette. En S. BUCHAN (ed.), Animated ‘Worlds’ (pp. 39-48). Reino Unido: John Libbey.