Issue 11
Vanishing Points

The sinister in Mulholland Drive.

Marcos Ferrer García
Universitat Jaume I
Bio

Published 2011-01-01

Keywords

  • sinister,
  • hegemonic,
  • disnarrative,
  • estrangement,
  • Hollywood,
  • David Lynch,
  • cause and effect
  • ...More
    Less

Abstract

This article establishes a relationship among the presence of the sinister in the film Mulholland Drive and the way non-narrative cinema hidden and denied by the capitalist industry of Hollywood rises from within a generic product. Lynch’s own experience is revealed in this work that rejects an industry he knows well by making the margins of its canonical representation evident. After showing and displaying hegemonic representation, he shatters it, drifting towards a cinema freed from narrative mechanisms that, estranged from the big screens, can only be identified from the perspective of the sinister.

References

BACA MARTÍN, Jesús Ángel (2005). La mirada oblicua en el reino de las sombras. En J. A. BACA MARTÍN y A. GALINDO HERVÁS (eds.), Pensar la imagen. El cine y lo siniestro. Almería: Diputación de Almería. Área de Cultura y Deporte.

BENET, Vicente (2004). La cultura del cine. Barcelona: Paidós.

CASAS, Quim. (2007). David Lynch. Madrid: Cátedra.

CHION, Michael. (2003). David Lynch. Barcelona: Paidós.

FREUD, Sigmund (1974). Lo siniestro. En S. FREUD, Obras Completas, T.VII. Madrid: Editorial Biblioteca Nueva.

GALINDO HERVÁS, Alfonso (2005). El universo gnóstico de David Lynch. En J. A. BACA MARTÍN y A. GALINDO HERVÁS (eds.), Pensar la imagen. El cine y lo siniestro. Almería: Diputación de Almería. Área de Cultura y Deporte.

GOMEZ TARÍN, Francisco Javier (2006). El análisis del texto fílmico. Biblioteca On-line de Ciências da comunicação.

LOSILLA, Carlos (1993). El cine de terror. Barcelona: Paidós.

PALAO ERRANDO, JOSÉ ANTONIO (2008a). Corredores sin ventanas, acrobacias sin red: linealidad narrativa e imaginario hipertextual en el cine contemporáneo. En VV.AA, Escrituras digitales tecnologías de la creación en la era virtual. Alicante: Ed. Universidad de Alicante.

— (2008b). Habrá que hacerse cargo: imagen, sentido y sujeto en el paradigma comunicativo. En VV.AA, Congreso internacional fundacional AE-IC I+C Investigar la comunicación. Santiago de Compostela: Ed. Santiago de Compostela.

PAYÁN, Miguel Juan (1991). David Lynch. Madrid: Ediciones JC.

RODLEY, Chris (1998). David Lynch por David Lynch. Barcelona: Alba editorial.

TRIAS, Eugenio (2001). Lo bello y lo siniestro. Barcelona: Ariel.

UJALDÓN, Enrique. (2005). La metafísica de la libertad en Mulholland Drive. En J. A. BACA MARTÍN y A. GALINDO HERVÁS (eds.), Pensar la imagen. El cine y lo siniestro. Almería: Diputación de Almería. Área de Cultura y Deporte.

VÁZQUEZ MEDEL, Manuel Ángel (2005). Notas sobre lo siniestro cinematográfico (A propósito de Mulholland Drive). En J. A. BACA MARTÍN y A. GALINDO HERVÁS (eds.), Pensar la imagen. El cine y lo siniestro. Almería: Diputación de Almería. Área de Cultura y Deporte.