Issue 36
Introduction

Madrid, a city in the shadows: Cinema and obscurity

Luis Deltell Escolar
Universidad Complutense de Madrid
Bio
Elios Mendieta
Universidad Complutense de Madrid / Universidad de Granada
Bio
Gema Fernández-Hoya
Universidad Complutense de Madrid
Bio

Published 2023-07-31

Keywords

  • Madrid,
  • City,
  • Spanish Cinema,
  • Farce,
  • Localization,
  • Pedro Almodóvar
  • ...More
    Less

Abstract

The city of Madrid is widely depicted in Spanish cinema. This choice has been a constant from the inception of cinema but became especially accentuated after the Second Spanish Republic. The motivations behind this are diverse: sometimes commercial, at other times social, and occasionally even political. While the model for its representation has altered with each historical period and, indeed, many directors offer different visions of the city in their different films, what is true is that farce and comedy have been the most influential genres in its visual construction. Some cinematographers such as José Antonio Nieves Conde, José Luis Garci, and Pedro Almodóvar have achieved such an intensely individualised portrait of the city that we can talk of a Madrid belonging to each one of them.

References

  1. Azaña, M. (2002). Obras completas. Madrid: Caja Madrid y Concejalía de Cultura del Ayuntamiento de Madrid.
  2. Alberti, R. (1921). Cal y canto. Madrid: Editorial Revista de Occidente.
  3. Baker, E. (2009). Madrid cosmopolita. La Gran Vía 1910-1936. Madrid: Marcial Pons Ediciones Historia.
  4. Berthier, N. et al. (2021). Filmar la ciudad. Guadalajara: Editorial Universidad de Guadalajara.
  5. Camarero Gómez, G. (2019). Madrid en el cine de Pedro Almodóvar. Madrid: Akal.
  6. Castro de Paz, J. L., Cerdán, J. (2011). Del sainete al esperpento: relecturas del cine español de los años 50. Madrid: Cátedra.
  7. Deltell Escolar, L. (2005). Madrid en el cine de la década de los cincuenta. Madrid: Ayuntamiento de Madrid, Área de Gobierno de las Artes.
  8. Fernández Hoya, G., Deltell Escolar, L. (2021). La expresión dramática en Frente de Madrid: Conchita Montes, el primer arquetipo femenino de la Guerra Civil Española. L´Atalante. Revista de Estudios Cinematográficos, 32, 35-50. Recuperado de http://www.revistaatalante.com/index.php?journal=atalante&page=article&op=view&path%5B%5D=888&path%5B%5D=666
  9. Gámir, A., Manuel Valdés, C. (2007). Cine y geografía: espacio geográfico, paisaje y territorio en las producciones cinematográficas. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 45, 157-190.
  10. García Fernández, E. C. (2015). Marca e identidad del cine español: proyección nacional e internacional. Madrid: Fragua.
  11. Gómez de la Serna, R. (1923). Cinelandia. Barcelona: Sempere editorial.
  12. Grandes, A. (2018, 11 de mayo). Pregón de San Isidro de 2018. Recuperado de https://diario.madrid.es/wp-content/uploads/2018/05/PREGÓN-SAN-ISIDROok.pdf
  13. Heredero, C. F. (1993). Las huellas del tiempo. Cine español 1951-1961. Valencia: Ediciones Documentos 5. Filmoteca Generalitat Valenciana.
  14. Jiménez, J. R. (1966). La colina de los chopos (Madrid posible e imposible). Madrid: Taurus.
  15. Larson, S. (2021). Architecture and the Urban in Spanish Film. Bristol: Intellect.
  16. López Fernández, Á., Mendieta, E. (2023). El Sombrero caído. Correspondencias cómico-grotescas entre Miguel Mihura, Luis García Berlanga y Rafael Azcona. Fotocinema. Revista de cine y fotografía, 26, 35-63. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2023.vi26.15494
  17. Pérez Galdós, P. (2003). Fortunata y Jacinta. Dos historias de casada. Buenos Aires: Biblioteca Virtual Universal. Recuperado de https://biblioteca.org.ar/libros/92692.pdf
  18. Ribeyro, J. R. (2013). La tentación del fracaso. Barcelona: Seix Barral.
  19. Ríos Carratalá, J. A. (1997). Lo sainetesco en el cine español. Alicante: Publicaciones de la Universidad de Alicante.
  20. Rojas, M. (2021, 4 de noviembre). Antonio López: «Madrid no es bonita, pero es un monstruo atractivo». Cadena ser. Recuperado de https://cadenaser.com/programa/2021/11/04/hora_25/1636041774_480451.html
  21. Sánchez Noriega, J. L. (2017). Universo Almodóvar. Estética de la pasión en un cineasta posmoderno. Madrid: Alianza Editorial.
  22. Santos, J. (1988). Madrid, de poblachón mal construido a esbozo de gran capital. Madrid en el umbral de los años treinta. Alfoz: Madrid, territorio, economía y sociedad, 54-55, 71-78.
  23. Semprún, J. (2003, 5, 6 y 7 de mayo 2003). El mal radical y las letrinas de Buchenwald. XII Conferencias Araguren en la Residencia de Estudiantes.
  24. Torreiro Gómez, C. (2016). Continuidades y rupturas: Edgar Neville, entre República y primer franquismo (1931-1945). Tesis Doctoral. Universitat Autonòma de Barcelona.