Issue 35
Notebook

Erwin Piscator’s total theater as a revolutionary immersive audiovisual tool. The paradigm of <i>Hoppla, Wir Leben! </i>(1927)

Carolina Martínez López
Universitat de Girona
Bio
Ramon Girona Duran
Universitat de Girona
Bio

Published 2023-01-01

Keywords

  • Teatro-Cine,
  • Inmersividad,
  • Piscator,
  • Teatro político,
  • Teatro revolucionario,
  • Dispositivo,
  • Masas,
  • Proletariado.
  • ...More
    Less

Abstract

This article is framed in the immersive dimension of the, increasingly in vogue, dialogue between theatre and cinema; a dialogue that, in fact, goes back to the beginnings of the cinematographic medium, and that has extended until our days in the form of all kinds of experiments that have been incorporating the techniques and technologies of each era. An important turning point in this relationship will take place in the german Weimar Republic, a very specific socio-political context that will make the use of the cinematographic image on stage and its immersive vocation, acquire revolutionary overtones, with the director Erwin Piscator systematizing the use of film as a cohesive element in an ideal of total theatre, deeply linked to the historical avant-gardes, and at the service of Marxist ideology. This will make of him a key link in the chain that would go from pre-cinematography to current documentary and political theatre proposals, in which a series of characteristics will begin to be glimpsed —especially from the production Hoppla, We’re Alive! [Hoppla, Wir Leben!] (Ernst Toller, 1927)— that will inevitably mark the interaction between the stage and the screens.

References

-Archivo de Erwin Piscator. Archiv der Akademie der Künste. Berlin. https://archiv.adk.de/
-Albera, F. & Tortajada, M. (2015) The Dispositive Does Not Exist! En Albera, F. & Tortajada, M. (eds.). Cine-Dispositives: Essays in Epistemology Across Media (pp. 21-44). Amsterdam: Amsterdam University Press
-Balázs, B. (2010). Early Film Theory. Visible Man and The Spirit of Film. New York y Oxford: Berghahn
-Benson, R. (1984). German Expressionist Drama. Ernst Toller and Georg Kaiser. Londres: MacMillan Press
-Bourriaud, N. (2006). Estética relacional. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Ed.
-Braun, E. (1982). The Director and the Stage: From Naturalism to Grotowski. Nueva York: Holmes & Meier
-Deleuze, G. (1984). La imagen movimiento. Barcelona: Paidós
-Fuchs, E. (1985). Presence and the Revenge of Writing: Re-Thinking Theatre after Derrida. En PAJ, 9.2-3, pp. 163-173
-Giesekam, G. (2007). Staging the Screen. The Use of Film and Video in Theatre. Londres: Palgrave Macmillan
-Goffman, E. (1986). Frame Analysis: An Essay on the Organization of Experience. Boston: Northeastern University Press
-Klaver, E. (1995). Spectatorial Theory in the Age of Media Culture. NTQ, 11, pp. 309-321
-Kranich, F. (1929/1933). Bühnetechnik der Gegenwart. Vol. II y II. Munich y Berlín: Oldenbourg
-Lehmann, H-TH. (2016). Teatro posdramático. Murcia: CENDEAC
-Lorang, J. (1987). Fenómenos escénicos y teatrales en la Alemania de los años veinte. En Debats, 22, pp. 151-157
-Loup, A. J. III (1972). The Theatrical Productions of Erwin Piscator in Weimar Germany: 1920-1931. LSU Historical Dissertations and Theses, 2348. Recuperado de: https://digitalcommons.lsu.edu/gradschool_disstheses/2348
-Martínez, C. (2021). Reflexiones en torno a las experiencias cinematográficas expandidas como formas de escenografía virtual utópicas. En Escena Uno. Escenografía, dirección de arte y puesta en escena, núm. 14, julio, Universidad del Centro de la Provincia de Buenos Aires
-Mekas, J. (2017), en Cuaderno de los sesenta. Escritos 1958-2010. Buenos Aires: Caja Negra
-Meyerhold, V. (2008). Coloquio con un grupo de jóvenes arquitectos. En Hormigón, J.A. (ed.). Meyerhold: Textos teóricos (pp. 241-244). Madrid: Asociación de Directores de Escena
-Moholy-Nagy, L. (1924). Theater, Zirkus, Varieté. En Gropius, W. y Moholy-Nagy, L. (eds.) Die Bühne im Bauhaus. Bauhausbüchern, 4. Munich: Albert Langen Verlag
-Jordan, K. y Packer, R. (eds.) (2003). Multimedia: From Wagner to Virtual Reality. Nueva York: WW Norton & Co
-Picon-Vallin, B. (1998). Hybridation spatiale, registres de présence. En Picon-Vallin (dir.). Les écrans sur la scène: Tentations et résistances de la scène face aux images (pp. 9-35). París: Éd. L’Âge d’Homme
-Piscator, E. (1927). Cuaderno de dirección de Hoppla, Wir Leben! / Ernst Toller/ Bearbeitung der Piscator-Bühne. Piscator-Sammlung 265. Archivs Akademie der Kunste Robert-Koch Platz. Berlín. Permalink: https://archiv.adk.de/objekt/1820653
-Piscator, E. (2001). El teatro político. Hondarribia: Hiru
-Prieto, J. I. (2013). Teatro Total: arquitectura y utopía en el período de entreguerras. Buenos Aires: Nobuko
-Rancière, J. (2010). El espectador emancipado. Buenos Aires: Manantial
-Romaguera, J. y Alsina, H. (2007). Teatro y cine. En Ibíd. (eds.) Textos y manifiestos del cine (pp. 433-449). Madrid: Cátedra.
-Sánchez, J. A. (2002). Dramaturgias de la imagen. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha
-Sánchez, J. A. (2011). Dramaturgia en el campo expandido. En VV. AA. Repensar la dramaturgia (p. 19-37). Murcia: CENDEAC.
-Szondi, Peter (2011). Teoría del drama moderno : (1880-1950). Tentativa sobre lo trágico. SL Dykinson
-Toller, E. (1983). Hoppla, Wir Leben! Berlín: Deutschen Theaters Berlin
-Toller, E. (2019). Hop là! Nous vivons! París: Hachette
-Youngblood, G. (1970) Expanded Cinema. New York: P. Dutton & Co., Inc.
-VV.AA. (1927). Programm der Piscatorbühne, núm. 1, Septiembre 1927
-Weiss, P. (2017). Notas sobre el Teatro-Documento. Revista Conjunto, núm. 185. http://casadelasamericas.org/publicaciones/revistaconjunto/185/03PeterWeiss.pdf