Issue 35
Notebook

Non-narrative typologies: the hermetic-metaphorical model and the cinematography of attractions united by the aesthetic experience

Marcos Jiménez González
Universidad de Salamanca
Bio

Published 2023-01-01

Keywords

  • Teoría del cine,
  • Estética del cine,
  • Historia del cine,
  • Lenguaje cinematográfico,
  • Modelos de representación,
  • Cinematografía de atracciones,
  • Modelo hermético-metafórico
  • ...More
    Less

Abstract

Since its inception, cinema has proven to have its own language that has changed through the development of new techniques and artistic currents. It is, therefore, in constant evolution, both in the narrative rhythm and in the very meaning of the images. From this perspective, this article aims to analyze the main differences between the modes of representation, starting from the classic distinction between narrative and non-narrative cinema, to highlight the elements shared by some audiovisual phenomena that suspend narration. Thus, the hermetic-metaphorical model, developed by Sánchez-Biosca to describe the expressionist-caligarist model, is analyzed, relating it to the so-called cinema of attractions, a term coined by Tom Gunning. Starting from the basis that they are different phenomena in form and context, some confluences between them are observed, reaching the conclusion that the hermetic-metaphorical planes can converge with the attraction in the aesthetic experience, where the shock caused by a new technical and special effect coincides with that caused by a visual and stylistic element, such as continuous references to painting or the display of sinister decorations.

 

References

<p>Altman, R. (1996). Otra forma de pensar la historia (del cine): un modelo de crisis. <em>Archivos de la filmoteca: revista de estudios históricos sobre la imagen</em>, 22, 6-19. Recuperado de https://www.archivosdelafilmoteca.com/index.php/archivos/article/view/334/334 <br>
Aumont, J., Bergala, A., Marie, M. y Vernet, M. (1985). <em>Estética del cine: espacio fílmico, montaje, narración, lenguaje</em>. Barcelona: Paidós.<br>
Barnier, M. y Kitsopanidou, K. (2015). <em>Le cinema 3-D. Histoire, économie, technique, esthétique</em>. Paris: Armand Collin.<br>
Bazin, A. (2021). <em>¿Qué es el cine?</em>. Madrid: Rialp.<br>
Burch, N. (1987). <em>El tragaluz del infinito</em>. Madrid: Cátedra.<br>
Eisenstein, S. (2004). El montaje de atracciones. En J. Romaguera i Ramió, T. Homero Alsina (eds.), <em>Textos y manifiestos del cine. Estética. Escuelas. Movimiento. Disciplinas. Innovaciones</em>, Signo e imagen (pp. 72-75), Madrid: Cátedra.<br>
Eisner, L. H. (1988). <em>La pantalla demoniaca</em>. Madrid: Cátedra.<br>
Elseasser, T. (2011). Reexaminando el cine de atracciones: cambios epistémicos, realineamientos diegéticos y el retorno de Rube en los medios digitales. <em>Revista Imagofagia – Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual</em>, <em>3</em>, 1-31. Recuperado de http://www.asaeca.org/imagofagia/index.php/imagofagia/article/view/748. <br>
García, S. (10 de noviembre de 2013). Expresionismo alemán. <em>Historia del cine. </em>Recuperado de https://historiadelcine2.webnode.es/en-alemania-/expresionismo-aleman/. <br>
Gaudreault, A. (2007). Del &ldquo;cine primitivo&rdquo; a la &ldquo;cinematografía-atracción&rdquo;. <em>Secuencias: Revista de historia del cine</em>, <em>26</em>, 10-28. Recuperado de https://repositorio.uam.es/handle/10486/3936.<br>
Gómez Tarín, J. (2004). Tres procedimientos discursivos en las cinematografías del cambio de siglo. En N. Mínguez Arranz, N. Villagra García (eds.). <em>La comunicación: nuevos discursos y perspectivas</em> (pp. 191-198). Madrid: Edipo.<br>
Gubern, R. (2005). <em>Del bisonte a la realidad virtual: La escena y el laberinto</em>. Barcelona: Anagrama.<br>
Gubern, R. (2016). <em>Historia del cine</em>. Barcelona: Anagrama.<br>
Gunning, T. (2006). The Cinema of Attraction[s]: Early Film, Its Spectator and the Avant-Garde. En W. Strauven (ed.), <em>The Cinema of Attractions Reloaded</em> (pp. 381–388). Amsterdam: Amsterdam University Press.<br>
Jiménez González, M. (2022). <em>Fritz Lang y el expresionismo</em>. Valencia: Shangrila.<br>
Kant, I. (1999). <em>La crítica del juicio</em>, Madrid: Austral.<br>
Kurtz, R. (2016). <em>Expressionismus and Film</em>. Indiana: Indiana University Press.<br>
Lacasa, A. (5 de octubre de 2010). El cine de atracciones. <em>Alberto Lacasa Audiovisual, política y más allá</em>. Recuperado de https://albertolacasa.es/el-cine-de-atracciones/ <br>
Lang, F. (1995). The Future of the Feature Film in Germany. En A, Kaes, M. Jay, E. Dimendberg (eds.). <em>The Weimar Republic Sourcebook</em>. (pp. 622-623). Los Angeles: University of California Press.<br>
López Iglesias, J. (2016, 21 de septiembre). Jordi Balló: «El cine es el arte central del siglo XX». <em>HoyEsArte</em>. Recuperado de https://www.hoyesarte.com/cine/jordi-ballo-el-cine-es-el-arte-central-del-siglo-xx_231885/ <br>
Marzal Felici, J. J. (1999). Espectáculo y atracción fílmica: la mirada cautiva del cine de acción contemporáneo. En V. J. Benet, E. Nos (eds.). Cuerpos en serie, Estudis sobre la traducció, 6, (pp. 57-76). Valencia: Universitat Jaume I.<br>
Mitry, J. (1986). <em>Estética y Psicología del cine 2. Las formas</em>. Madrid: Siglo XXI Editores.<br>
Quiñones Triana, Y. (2013). El cine en 3D. Lo hiperreal como una forma de superación del plano bidimensional de representación de la realidad y el ecosistema del nuevo tipo de público: el cíborg virtual. <em>Revista Imagofagia – Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual</em>, 8, 1-30. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7299988 <br>
Sánchez-Biosca, V. (1985a). <em>Teoría del montaje en el film mudo de la República de Weimar. </em>Tesis doctoral. Valencia: Universidad Literaria de Valencia.<br>
Sánchez-Biosca, V. (1985b). Vanguardismo y problemática del filme alemán de la República de Weimar. <em>Contracampo revista de cine</em>, <em>38</em>, 84-97. Recuperado de https://roderic.uv.es/bitstream/handle/10550/30100/060934.pdf?sequence=1&amp;isAllowed=y <br>
Sánchez-Biosca, V. (1990). <em>Sombras de Weimar. Contribución a la historia del cine alemán 1918-1933</em>. Madrid: Verdoux.<br>
Sánchez-Biosca, V. (1991). <em>Teoría del montaje cinematográfico</em>. Valencia: Filmoteca de la Generalitat valenciana.<br>
Strauven, W. (2006). Introduction to an Attractive Concept. En W. Strauven (ed.), <em>The Cinema of Attractions Reloaded</em> (pp. 11–28). Amsterdam: Amsterdam University Press.<br>
Truffaut, F. (2010). <em>El cine según Hitchcock</em>. Madrid: Alianza editorial.</p>